|
Sv: Trenger råd. Går opp i vekt!
Hei LiseLCHF. Ble oppfordret av en annen bruker å komme med noen tips.
Det er nok riktig som smgj sier at hvis du skal begynne med strketrening så er det lite som slår frivekter ift fettforbrenning og kroppsforming. Nå har ikke du en bmi som er veldig høy, men samtidig så er det jo viktig at du som person selv trives og liker det du registrerer. Så om andre synes bmi på 25 er "ønskedrømmen" så betyr jo ikke det at du er fornyd med denne. Dog, så er du iallefall i grenseland for det som regnes som overvektig, ikke sant? Og det er jo veldig bra. Du har oppnådd det som andre bare jan drømme om gjennom å endre ditt kosthold. Gratulerer så langt.
Jeg forstår det slik at du gjerne vil stramme opp, komme i bedre form og her kan jeg kanskje gi noen tips på veien.
Styrketrening og da gjerne tung styrketrening er vel udiskutabelt det som vil kunne gi deg en veldig god effekt, men samtidig er det et visst "men" fordi da må du kanskje lære deg å se litt bort fra bmi. Å drive målrettet styrketrening vil nemlig kunne gi deg en høyere bmi enn hva du kanskje ønsker på bekostning av en strammere kroppsfasong og mindre fettprosent. jada, jeg vet at fettprosent er omdiskutert, og i seg selv kanskje ikke et mål, men trener du tung styrke, så vil du på sikt kunne redusere fettprosenten og forme kroppen din til noe som vil gi samme bmi som du har idag. Men, la oss være ærlige, det er jo egentlig noe som er ønskelig slik jeg leser dine mål?
Det er veldig mye riktig i det som smgj skriver, at kroppen din kanskje er redd for hva som kommer og dermed "sparer" på det lille den får, noe du leser som vektoppgang. Å pøse på med enda mer anstrengende kardio kan faktisk hjelpe til med denne "spareprosessen" fordi det er vel lite som stresser kroppen mer enn kardio på "full guffe". Dog så er det ikke bra å bare kutte ut all fysisk aktivitet heller, men det er jo her jeg vil si litt om styrketrening. Dette er jo trening som kan gi musklene dine nok aktivitet til å omsette den næringen du har i kroppen til noe fornuftig. Særlig vil jeg slå et slag for styrketrening som belaster de store muskelgruppene i kroppen din. Vi snakker da i praksis om øvelser som gjerne er forbundet med fyfy for jenter, men som har vist seg å være glimrende for jenter som ønsker redusere sin fettprosent og å forme sin kropp til noe mer stramt enn før. Det er faktisk rent utrolig hvor mye sprettrumpe man kan få av å aktivisere lår/rumpemuskler gjennom tunge knebøy med frivekter, eller for ikke å snakke om bulgarske utfall/vanlige utfall.
I ditt tilfelle som er fantastisk egentlig, ville jeg helt klart begynt med programfestet styrketrening 3-4 ganger pr uke. 3 gnger er egentlig nok, særlig hvis du ønsker kardio i tillegg, men vær obs på at for mye og for hard kardio ikke er anbefalt i en begynnerperiode.
Gamlebyen her inne trener mye vekter og har god progresjon, men å kopiere hans opplegg kan kanskje være noe vel ambisiøst da han er erfaren og har trent i lang tid. Men jeg vil tro han er enig med meg når jeg sier at du bør prøve et basic program i begynnelsen som fokuserer på enkle, men tunge øvelser.
Hvis du går inn på "tren som en mann, se ut som en gudinne" så er det i de siste trådene der referert til et program som heter "Starting strenght" og det er jammen ikke tilfeldig at det er så omtalt på nett heller. Det er regnet som verdens kanskje beste begynnerprogrm for den som vil forem sin kropp og bli sterk i kjernemuskulaturen sin. Øvelsene er satt opp for en grunn og skal ´bidra til at en nybegynner får nødvendig progresjon og motivsjon til å videreutvikle seg og sin kropp.
Jeg vet det er lett å bli overfokusert på bmi og vekt, men hvis du klarer la det ligge for et par mnd og heller fokusere på kroppsforming og utseende, så tror jeg mye er gjort. Ja, kosthold vil alltid være viktig, det er nemlig mer enn 50% av arbeidet det ift treningsresultater, men vekttrening vil samtidig kanskje holde deg på samme vekt som idag, gjerne noe mer siden det samler en del vann i kroppen, men du vil se at fettprosenten vil gå ned, kroppsformen strammes opp og buksene dine vil fremdeles passe :-)
Skulle jeg satt opp et universalt program ville jeg gjort som følger:
Styrketrening etter rippetoe 3 ganger pr uke, minimum 1 hviledag mellom hver økt. Kardio maks 1-2 ganger pr uke og da ikke blodsmak i munne i begynnelsen. Rolige langturer heller, evt maks 1 hard økt pr uke.
Sørge for å spise godt med proteiner etter hver styrkeøkt, enten o form av mat eller som tilskudd vha proteinshake. Jeg bruker det siste og har faktisk enormt godt utbytte av dette. Merkbart bedring vil jeg si.
Ønsker deg lykke til med fremgangen og håper du vilprøve det ut, jeg tror ikke du vil angre. Men gi deg selv 1-2 måneder med Starting strenght før du gjør opp en statu. 2 mnd med starting strenght betyr 24 rene styrketreningsøkter med fokus på tunge frivekter sik at du klarer kun 5 repetisjoner i hvert sett.
Si fra om du vil ha hele programmet satt opp.
mvh
Hypah
|