|
Sv: Lavkarbo og min positive fastlege! :)
Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.
Kommer kun med egen erfaring her, men det med prosjonstr. og dårlig kontroll på det betyr for meg at jeg spiser høykarbo. Med det mener jeg at prosjonsstr. Var et megaproblem for meg på høykarbo, dette er null problem på lavkarbo. Kan det være at du har vanskelig for å kontrollere prosjoner om du går tilbake på høykarb etterpå, det har skjedd meg hver gang før. Jeg lærte av det, og nå lever jeg lavkarbo på 2 året. Mye bedre, og så spiser jeg heller karbo en dag i ny og ne om jeg vil. Men det med at lavkarbo ikke bør være livsstil gjør meg irritert egentlig. Det er så mye sunt og variert man kan spise. Men dette er jo et valg du må.ta selv, ut ifra hva du mener er best for deg. :-)
Ja, er nok lettere å overspise på høykarbo, nå blir jeg jo veldig fort mett på lavkarbo, og har vel bare overspist 2-3 ganger på 3 måneder. Jeg har jo tro for at jeg vil lære meg til å kontrollere porsjonene bedre når jeg spiser mer høykarbo, men tiden får vise.
Jeg kommer jo aldri til å spise like høykarbo som jeg gjorde før, jeg har jo lært mange gode lavkarbooppskrifter som jeg vil bruke videre uansett - men jeg tror ikke jeg klarer kun lavkarbo resten av livet heller. Dessuten er jeg bekymret for langtidsvirkningene for kroppen, selv om mange her inne mener det er null stress. Derfor var jeg jo nylig hos legen og tok tester for å se hvordan kroppens tilstand var, og jeg fikk svar fra legen i går.
Hun skriver at leverprøvene var fine, men at kolesterolet var lett forhøyet med 5,9 og LDL var 4,1.
Det sier ikke meg så mye, men jeg regner jo med at kolesterolet går opp pga. lavkarboen, og jeg tenker at noen måneder går greit, men årevis er jeg mer bekymret for da. Kan vel være forskjell fra person til person hvor godt man tåler lavkarbokosthold også?
|