Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-12, 22:26   #17347
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Som jeg skrev i firetusentråden har jeg fått meg en oppvaskmaskin som tydeligvis ikke er beregnet på det norske markedet.
Det fantes kun monteringsanvisning og bruksanvisning på polsk, tysk og nederlandsk. Jeg pratet med Bosch Norge og det viser seg at modellen ikke selges i Skandinavia og det finnes ikke en gang bruksanvisning på engelsk
På det tidspunkt er jo allerede maskinen pakket ut og åpnet siden papirer og skruer og slikt lå iinni den.
Litt mailing frem og tilbake mellom firmaet jeg har kjøpt den fra gav med ei pdf fil med 30 sider bruksanvisning på en lignende modell, men ikke lik. Vel vi prøvde og få satt den på plass før vi ville montere på døra (helintegrert modell) og da viser det seg at den er så lav bak at det er umulig og la slange og ledninger gå fra oppvaskmaskin til skapet under vasken. Det må eventuelt bores hull helt med gulvet og så hull i metallplaten i bunnen av vask-skapet. Slangen vil få en rar knekk på den måten og gulvet i skapet vil selvsagt ikke lenger være tett om det lekker under vasken.
Videre har døren en veldig stram fjærbelastning som gjør døren vanskelig og åpne og umulig og la stå åpen mens man rydder inn/ut.
Jeg melder til selger at jeg vil heve kjøpet, men får beskjed om at da må maskinen leveres akkurat slik jeg fikk den.
Det er jo praktisk umulig siden den er åpnet og beslagene som skal settes på før den skyves på plass, er skrudd på.
Jeg føler meg lurt selv om selger påstår at alle Bosch er slik (noen som har Bosch og vet om dette stemmer? Altså at man ikke kan ha hull til slangene i veggen til skapet under vasken)
Kan jeg heve kjøpet selv om varen er åpnet?
Jeg hadde ingen mulighet for og finne ut hverken at produktet ikke omsettes i Skandinavia av Bosch eller at bruksanvisning og monteringsanvisning krever at man er stø i polsk, nederlandsk eller tysk.
Selvsagt kunne jeg målt på det tidspunkt hvor høyt det var ved uttaket til slangen, men dette er min tredje oppvaskmaskin på dette kjøkkenet, og det har aldri vært problem hverken med Husquerna eller Whirlpool, så det tenkte jeg ikke på.
Jeg har hatt oppvaskmaskin i tidligere boliger, og det har alltid vært hull i veggen til servantskapet.