|
Sv: Debattinnlegg
Kjempebra!!! Her er innlegget jeg skal sende til 3 aviser (RA, SA og VG), måtte finjustere litt på det og lage en helt ny innledning, siden det jo ble skrevet til Albertine i bloggen hennes:
Er Ernæringsrådets kostholdsanbefalinger utdaterte?
Sten Sture Skaldeman gav nylig ut en bok der han forteller om sine fantastiske erfaringer med et kosthold som hovedsakelig er basert på animalsk mettet fett. Dette er stikk i strid med rådene som kommer fra Ernæringsrådet. Skaldeman gikk ned 60 kg på dette kostholdet. Man skulle jo tro, etter det diverse ernæringseksperter og ikke minst Ernæringsrådet sier, at han skulle vært død av hjerteinfarkt og høyt blodtrykk og -kolesterol for lenge siden med alt det animalske fettet han inntok og fremdeles inntar. Men "utrolig" nok så er alle prøvene hans nå perfekte, og han er helt kvitt hjerteproblemene, det høye kolesterolet og det vanvittig høye blodtrykket han hadde da han var overvektig.
Det mest interessante er jo at Skaldeman slett ikke er unik! Det finnes tusenvis av mennesker som har fått bedre helse og som har gått dramatisk ned i vekt med et slikt kosthold. Hva forteller dette oss?Hvordan kan myndighetene gå ut og kritisere et kosthold menneskene har levd på i millioner av år, samtidig som de fremmer et "kunstig" kosthold basert på korn, poteter, sukker og kunstig fremstilte lettprodukter, noe menneskene overhodet ikke er ment for å spise og ikke har spist i mer enn maks 10.000 år? Dette gjelder korn, andre matvarer er jo ikke spist i mer enn få hundreår. Når genene våre er så og si uforandret fra urtiden, så sier det vel seg selv at vi er best tilpasset det kostholdet vi hadde i den tiden. Et kosthold som IKKE inneholdt korn, sukker eller lettprodukter, men derimot mengder av kjøtt og animalsk fett.
Hvor er logikken? Hvorfor tviholder de på de gamle rådene uten å engang ØNSKE å stille spørsmål ved det? Jeg og mange med meg tror selvsagt dette er pga økonomiske interesser. Det er på tide at Ola Nordmann stiller seg litt kritiske til myndighetenes utdaterte anbefalinger og heller stoler litt på seg selv og sin egen kropp. Prøv ut et kosthold basert på mettet fett og kjenn forskjellen! Ikke vær redd for å få hjerteproblemer eller høyt kolesterol, det finnes ingen seriøs dokumentasjon som kan påvise dette. Ta blodprøver, om dere er i tvil, de vil garantert vise BEDRING etter en stund!
Skaldemans bok vil nok sette ernærings-Norge på hodet, og det er jeg sannelig glad for! Det er på tide å erkjenne at genene våre ikke er tilpasset et kosthold rikt på kunstige stoffer. Naturlig mat er det vi er ment for å spise, og i naturen finner man ikke lettmelk, lettrømme, lettost og lettmajones!
Hvorfor er overvekt et så økende problem i dagens fettfobiske samfunn? Er det kun pga økt sukkerinntak? Ja, sukkeret har en STOR del av skylden, selvsagt. Men det er nok ikke den eneste grunnen! Mager mat er ikke naturlig menneskemat, og når det finnes så mye dokumentasjon på at mettet fett faktisk øker vektnedgangen og fremmer en god helse, hvorfor blir det så dysset ned av myndighetene, tilogmed kritisert? Hva er de redde for? Som sagt, økonomiske grunner... Trenger jeg å si mer?
Jeg er ingen ernæringsfyisiolog, jeg er ingen professor med flere års utdannelse. Ergo er det enda mer skremmende at JEG klarer å tenke logisk og forstå at umettet fett harskner fort og er mer ustabilt enn mettet fett. Hva har så det å si for kroppen? Når vi inntar store mengder umettet fett, må vi samtidig innta utrolig store mengder antioksidanter for å bekjempe forharskningen som pågår i kroppen!
Mettet fett er mye mer stabilt, ergo man trenger ikke disse enorme antioksidant-mengdene.
Jeg syns det er skremmende at denne informasjonen ikke blir "godtatt" av ernæringsrådet, og håper alle overvektige kjøper et eksemplar av Skaldemans bok og virkelig prøver dette ut på seg selv. Jeg lover dere en fantastisk gourmet-opplevelse hver eneste dag, kiloene raser helt uten sult og man får en fantastisk helse på kjøpet!
Cathrine G
Hvis dere syns noe er dårlig her, kan dere ikke bare gi meg beskjed før jeg sender det (i kveld), så jeg slipper å drite meg loddrett ut? 
Jeg er jo ingen super skribent, ikke i det hele tatt, men jeg syns alle burde skrive ned noen tanker og bombadere aviser og kanskje ukeblader. Vi må vise oss frem, få frem synet vårt.