Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-12, 19:02   #17168
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Microsoft Word, asså ...! Hvordan i huleste får man til en forside UTEN å bruke de forhåndsinnstilte forside-malene? Jeg vil bare ha en blank side hvor jeg kan skrive inn teksten jeg vil selv. Det er til en kvalifiseringsoppgave, og forsiden skal ikke ha sidetall, sidetallene skal begynne fra side 2. Er det noen måte å gjøre dette på uten de tullete malene?

Mulig du har funnet ut av dette nå, men gjør følgende (har bare Office på engelsk, så derfor får du forklaring med engelsk meny uttrykk ):

Åpne et vanlig, tomt dokument uten å bruke noen av malene, evt lag en blank side i begynnelsen av dokumentet. Skriv det du vil på forsiden, så kommer det som er viktig:

Du må sette inn et såkalt "section break". Det finner du under "page layout" - "breaks" og velg "next page" under sections.

Dersom du skrur på visning av formateringer ser du hva du har gjort, det er den knappen som er uthevet i oransje på bildet (omvendt P).

Så kommer neste trinn for å få til sidetallene. Bruk Insert - Header/footer/pagenumber. Så for å bli kvitt sidetall på fremside og få tellingen riktig, gjør du følgende.

Still markør i f.eks bunntekst på siden etter fremside, slik at menyen for topp/bunntekst blir aktivert. I menyen øverst er det noe som heter "link to previous", sørg for at denne ikke er aktivert. Dette gjør at du kan sette ulik topp/bunntekst i ulike seksjoner av et doument. F.eks dersom du vil ha kapittelnavn inni toppteksten. Så kan du velge "page number - format page numbers". Huk av for "start at" 1. Nå kan du evt sjekke at det ikke ligger noe topp/bunntekst på fremsiden, dersom det gjør det skal du nå kunne slette dette uten å påvirke resten av dokumentet.

Sånn har iallfall alltid jeg gjort det, muligens det finnes andre måter. Håper du forstod denne forklaringen og at du finner ut av det. Word kan til tider være slitsomt for det overstyrer og lager en del formateringer som kan være vanskelig å finne ut av, spesielt derom du velger å jobbe med maler.

Lykke til Photo, spør om du lurer på noe i forklaringen

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose