|
Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar
Du stresser kroppen din veldig med og ta 300 mcg 5 dager og så halv dose de to neste dagene.
Jeg ville tatt 250 mcg man, tirs, onsd, og 275 på torsd, 250 på fre og lørd og 275 på sønd.
Kroppen har det absolutt best med og få jevnest mulig fordeling av medisinene.
Det er en heftig dose Levaksin du tar forresten, normalt rekner man ca 1,9 x kroppsvekt i kilo for og finne dagsbehovet. Jeg tar 100 mcg til sammenligning.
Referanseområdet er ikke alltid korrekt for hva kroppene våre trives med. Jeg må for eksempel over 25 på FT4 for og føle meg ok. Min FT4 ligger vanligvis mellom 25 og 27 selv om referanseområdet sier den skal være mellom 11 og 22. Jeg anbefaler alle og finne sin optimale verdi utifra symptomer og livskvalitet og ikke utifra noen tall lefer og lab`er har bestemt vi skal ha. Vi er alle forskjellige.
Som jeg skrev bør det absolutt sjekkes hvordan du ligger an med FT3, kanskje vil du være en av de som profitterer på en kombinasjonsbehandling med Liotrijodin som er et FT3-tilskudd.
Jeg mistenker at den lave d-vitaminen din gjør at kroppen ikke helt klarer nyttiggjøre seg Levaksinen, og når du får bedre nivå på d-vitaminene så vil du trenge mindre Levaksin. Jeg var selv nede i 33 på d-vitaminene, og det alene gir masse symptomer a la lavt stoffskifte. Jeg følte meg rett og slett skikkelig langt nede på den tiden og så på det meste som umulig.
Jeg har ikke brukt Divisun, men ser at de består av d-3 og det er mega bra! Mine d-vitaminer er nå kommet opp i 70, men jeg tar fremdeles 3500 ie til dagen.
Folk med lavt stoffskifte bør ha min. 100 i d-vitaminer.
B12 bør ligge i øvre halvdel av referanseområdet, så jeg ville nok iallefall fulgt med på den, og kanskje tatt et tilskudd for og få den litt opp.
Endokrinologen jeg går til, ville på død og liv gi meg statiner fordi kolestreolet mitt var for høyt, hvilket jeg nektet bastant. Jeg er syk nok fra før om jeg ikke skal ta medisiner som nesten garanterer deg bivirkninger. Jeg knasket i meg d-vitaminer og jern, tok levaksinen min og spiste min lavkarbomat. Jeg spiser mye fett siden jeg som diabetiker type 1 ikke kan bruke insulin, men må regulere det via kostholdet. Faktisk spiser jeg drøyt 200 gram fett pr dag, 80 gram protein og ca 20-25 karbohydrater.
Sist undersøkelse av kolestreolet mitt viste en perfekt kolestreol selv om jeg har spist lavkarbo med mye fett i kosten. I 60 år har de visst at fett i kosten ikke er årsak til høyt kolestreol, men gamle tanker henger tydeligvis i enda.
En av de erfarne brukerne på sonjas stoffskifteforum skrev en gang til meg da kolestreolet mitt var høyt at "høyt kolestreol betyr at det er plass til mer stoffskiftemedisin i kroppen din". Hun er en av de mange som har erfart at naturthyroid er bedre for oss siden det inneholder alle de stoffene en frisk skjoldbruskkjertel produserer i stedet for Levaksin som kun inneholder kunstig FT4.
Om du er seriøst bekymret over kolestreolet ditt, ville jeg bedt om en apo-test av av kolestreolet for og sjekke densiteten i LDL. Når man starter og leve lavkarbo er det normalt at kolestreolet stiger, før det synker pent og fint til normale nivå. Om LDL likevel er høyere enn man ønsker, så trenger ikke det bety en tøddel, fordi når man lever lavkarbo vil LDL oftest bestå av store fluffy og helt ufarlige partikler, og en apo-test vil rett og slett sjekke om man har store ufarlige, eller små og mer skumle partikler.
Vet du forresten hva triglyseridene din er? Ser at hos deg har både det gode kolestreolet, HDL, og det man ønsker lavt av, LDL, steget fra mai til oktober. Jeg ville nok kanskje vært litt mer skeptisk om HDL hadde sunket mens LDL hadde steget. Slik det er nå, er sjansen absolutt til stede for at dine LDL`er har blitt store og fluffy og altså helt ufarlige.
Symptomene du beskriver tyder på at kroppen din ikke er fornøyd. Det kan være stoffskiftesymptom eller symptom på lav d og lav ferritin, eller det kan selvsagt være som du sier jobb og tenåring i huset kan være slitende i seg selv og iallefall når man har problemer selv.