Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-12, 22:09   #17089
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Neglene mine flaker, dvs, de deler seg "bortover" sånn at de blir tynnere og tynnere for hver gang de flaker og deler seg. Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å ta seg sammen og slutte med det der tullet?

Vel - vitamin og mineralmangler som kan medføre "peeling nails":
a-vitamin
b-vitaminer (spesielt biotin)
d-vitamin
Jern
Sink (har som regel følge med hvite flekker på neglene dersom de IKKE er slagmerker)
Gode fettsyrer (les: omega3)
(kalsium)
(proteinmangel)

Flakete negler kan også være et tegn på soppinfeksjon elelr for lite magesyre, sies det. (For lite magesyre vil jo føre til dårlig opptak av næringsstoffer generelt og er ikke bra å gå med over lang tid. )

Sånn rent praktisk kan du få bra pålitelige målinger av sink, jern og d-vitamin hos legen. For å vurdere de andre mulighetene må du nesten bare google symptomer og vurdere hvilke andre indikatorer som taler for/mot i hvert enkelt tilfelle.

Mine negler ble bra på lavkarbo kombinert med omega3, d-vitamintilskudd + jern og sink.. (og multivitaminen min inneholder b-vitaminer i mengder...) Men akkurat HVA det var som var cluet vet jeg ikke. Sånn bortsett fra at behandling av stoffskiftet og økt opptak gjennom økning av magesyre + "fikse magen" også sikkert har bidratt masse.

Ja, og om du er jevnlig neglelakkbruker så enten stopp med det for en periode eller iallfall vurder grundig hvilken lakk og lakkfjerner du bruker... seff.

Sist redigert av smgj : 31-10-12 kl 22:16.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.