Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-12, 13:50   #7
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolking av prøvesvar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Prøvene sier meg at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli for lavt.
TSH er forhøyet og FT4 går ned. Ferritin og d-vitaminer er svært lave og fallende, mens kolestreolet ditt stiger. Alt dette er typisk for lavt stoffskifte.
Når du har lav ferritin og lav d-vitamin vil vanligvis ikke kroppen din klare og utnytte levaksinen og resultatet er at stoffskiftet svekkes.
B12 er ikke tatt, men den pleier også og falle når stoffskiftet sjekkes.
Jeg ville krevd nye prøver av FT3, FT4, TSH, B12 og anti-TPO,om det ikke er tatt, og fått tatt prøven om morgenen så nær klokken 8 som mulig og selvsagt før du tar levaksin.
Har du hatt lavt stoffskifte lenge og hvordan er det regulert og hvordan føler du deg?
Normalt sett skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5 mens FT3 og FT4 skal ligge øverst i referanseområdet når man er optimalt medisinert. Siden din TSH stiger mens FT4 synker betyr det at kroppen trenger mer levaksin.
Svært ofte vil kolestreolet gå i balanse igjen når stoffskiftet er skikkelig regulert, men det tar noe tid. Kolestreolet begynner og stige når TSH er 2,5 i følge dr.Øverbyes bok "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer"

Men benteR, er det ikke omvendt med disse prøvesvarene da?
De første er fra mai, og da er FT4 19, et eller annet og i oktober er den 20,...
mens TSH er høyest i Mai, 4,2 og ganske bra i Oktober?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat