|
Sv: Erfaring med testing av matintoleranse
Hei, jeg er også en av de hardt mageplagede, og kjenner til hvor vanskelig det er å finne ut av. Det første du burde gjøre er å få fastlegen til å ta blodprøve for matintoleranser. Får du utslag på gluten eller melk, kan du bli utskrevet til spesialist for videre undersøkelser. Da betaler du bare vanlig egenandel. Jeg ble først bedre på lavkarbo, men så begynte den fettrike kosten å slite på magen. Mye fett i kosten er hardt for de fleste ømtålige mager over tid. Det har imidlertid kommet ny forskning på fordøyelsesproblemer som ikke er så mye kjent i Norge ennå, men allikevel godt belagt, og som er tatt i bruk av enkelte gastroavdelinger ved norske sykehus. Metoden er kjent som FODMAP, og går ut på å følge en diett hvor man fjerner en rekke matvarer som er kjent å gi mageproblemer, mens man systematisk tester hva man kan tåle. Du kan for eksempel lese mer her: http://www.ibsfree.net/. Jeg har akkurat begynt å teste ut denne dietten mens jeg venter på time ved Lovisenberg sykehus, så kan ennå ikke si så mye om hvorvidt det fungerer for meg, men det er svært gode resultater i de studiene som er gjort til nå. Og best av alt, det er ikke en tilfeldig teori, men en diett som er tuftet på systematisk utprøving.
|