|
Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no
Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Så du mener at om det hadde vært et par sider helt bakerst i boka etter siste kapittel hadde gjort sitt til at folk flest ikke ville ha lest boka??? Javel...
Og det går faktisk an å konsentrere seg om den ordinære borger samtidig som man setter opp en liste helt bakerst i boka som et vedlegg for de som ønsker å gå nærmere inn på denne type kosthold. At dette skulle føre til at den vanlige leser ikke gidder å lese boka, ja det skjønner ikke jeg... for teksten i boka er jo identisk... med unntak av et par sider bakerst i boka i form av et vedlegg... 
Det kan jeg være enig i. Et liten referanseliste bakerst i boka hadde nok ikke gjort noen ting. Nå tenkte jeg mer på å bruke referansene aktivt gjennom hele boka. Når jeg mener at man må velge (altså ikke i både pose og i sekk), så er det fordi jeg ofte opplever at det blir litt halvveis når man både skal være vitenskapelig korrekt OG skrive for den allmenne befolkningen.
...når det gjelder Drevon og co, så tror jeg det er en tapt sak uansett. Om Skaldeman hadde vunnet noe der på flere referanser, tviler jeg litt på. Spørsmålet er vel hvem man prøver å overbevise: de som stritter imot, eller de som faktisk er interessert og åpne for nye ting i utgangspunktet.
Jeg tror det er viktig å ha en litt "zen" forhold til akkurat det der, og det virker det på meg som om Skaldeman har. (For å gå over på noe helt annet.) Ofte forsvarer man prinsippene sine, for å redde "egoet" (selvbildet). Kriger er blitt utkjempet på grunn av dette. Forhold har blitt brutt. (Les "Lev her og nå!" av Eckhart Tolle, Lille måne forlag.) Skaldemans approach er ny, og jeg tror det virker ganske bra. Se bare hvor langt Poleszynski har kommet, til tross for de gode argumentene og referansene hans. Kritikerne ser ikke lengre enn sine egne neser, så hva er da vitsen med å argumentere seg blind for å fremme sitt syn.