Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-12, 23:46   #11
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

TSH står for thyroid stimulerende hormon, og er signalet hypofysen sender om hvor mye FT4 den vil at skjoldbruskkjertelen skal produsere.
FT4 er et for-hormon som på veien rundt i kroppen vår blir omdannet til det virksomme FT3.
Leger sier stoffskiftet er normalt om svarene havner innenfor referanseområdet. Problemet er at om din kropp, når den var frisk, hele tiden lå øverst i referanseområdet (på mitt labratorium skal FT4 ligge mellom 11 og 22, mens FT3 skal ligge mellom 3,5 og 6,8) så vil ditt stoffskifte være for lavt når FT4 f.eks havner på 14.
Har man lavt stoffskifte vil typisk d-vitaminer, B12 og ferritin bli for lave og kolestreolet for høyt. Stoffskifteprøver vil vise at TSH stiger, mens FT3 og FT4 synker.
Om du mistenker stoffskiftet er lavt så ville jeg krevd nye blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, ferritin, B12 og d-vitaminer og prøvene MÅ tas om morgenen, helst klokken åtte.
Anbefaler på det varmeste http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om du vil lære mer om stoffskiftet og kanskje få hjelp av andre likemenn til og tolke prøvesvar og slikt.