|
Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no
Opprinnelig lagt inn av themonk
Akkurat her støtter jeg deg fullt ut. Jeg er ikke enig med Ziggy når det gjelder viktigheten av referanser til enhver tid. Ikke alle bøker trenger å være proppet med referanser. Selv mener jeg at f.eks. Lutz har bommet på dette området. Det gjelder å gjøre et valg: skal man skrive om erfaringer, eller skal man skrive rent vitenskapelig. I ditt tilfelle er helt klart erfaringene veldig interessante. Jeg gleder meg til å lese boka.
Nå er det Sten Sture som nevner 1700 referanser... og ikke jeg.... for jeg har aldri sagt at en bok verken må, bør eller skal være proppet med referanser… det jeg påpeker er at om man ønsker å starte en offentlig debatt, noe Sten Sture har gjort på en aldeles hærlig måte, ja så bør man vise til hva man støtter seg til... i tillegg til egne erfaringer. For husk, han har drevet med omfattende litteraturstudier om dette helt siden 2003... og da burde det ikke vært vanskelig å sette opp en enkel liste over referanser som understøtter hans ferd mot bedre helse...
Og at Lutz har bommet, javel, det kan man mene mye om... og sammenligner man Lutz med Faigin, ja så har du rett... Poenget er dog at Lutz ikke har skrevet boka som en medisinsk avhandling, han har skrevet en bok om et evolusjonært tilpasset kosthold der han viser til vitenskapelige undersøkelser og bakgrunnsinformasjon.
For visst er det forskjell på Lutz og Sten Stures bok, vi snakker jo om to ulike forfattere her, med to ulike skrivestiler... og jeg mener ikke at den ene er rettere enn den andre... poenget er at man til tross for lettlest og underholdende språk kan understøtte teksten ved å vise til enkelte referanser som bygger opp under det man konkluderer med.
For som på mange områder her i verden, så handler det ikke bare om et valg mellom enten eller, men faktisk også både og. For man trenger ikke stykke opp teksten, men gjøre som mange andre forfattere av andre type kostholdsbøker gjør, å sette opp en relevant liste av referanser som et eget vedlegg bakerst i boka.
Og jeg har heller ikke sagt at Sten Stures erfaringer ikke er interessante… de opplevde jeg også i 2002 da jeg gikk ned over 35 kilo ved å gå over til et slikt kosthold etter å ha lest om det i Mat & Helse for første gang… Nå sprakk min kostomlegging den gang når jeg i en treårsperiode opplevde at min mor ble 100% ufør etter at hun ble påkjørt i et gangfelt, min lillebror døde av hjernebetennelse, og min kone og jeg fikk et dødfødt barn… da handlet det utelukkende om å overleve sekundene, minuttene, timene og dagene…som til sist ble til uker, måneder og år… Denne kampen førte til at de glmle vanene, og kiloene kom på igjen like raskt som de kom av…
Så gled deg til du har lest boka hans.. den er både morsom og underholdende… han gir småspark både hit og dit innen dagens råd om kosthold og ernæring… tror nok du vil like den ganske så godt… det gjør iallefall jeg!!!
|