Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-06, 03:41   #40
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no

En annen ting jeg har tenkt på er fettets legende effekt. For ikke så veldig lenge siden leste jeg en artikkel om oljer beskyttende evner. og da jeg er plaget med øreverk prøvde jeg med kaldpresset rapsolje inn i øregangen når det var hovent og hevelsen gikk helt tilbake i løpet av to timer. Dette har jeg prøvd flere ganger og det samme skjedde hver gang. På bakgrunn av dette tror jeg at oljer og fett også for den del, har en beskyttende effekt på kroppen. Men det er selvfølgelig viktig at fettet ikke er harskt, da har fettet motsatt virkning. Jeg tror også at melkefettet også har en sånn beskyttende effekt for du vet det at skummetmelken blir dårlig på smak på under en uke mens H-melken kan være like god etter tre uker. Nå dekker fettet over smaksfeil men det er nok ikke hele forklaringen. Vi vet jo også at CLA som fins i melkefett, har en viss legende effekt på kreft.

Og hva er det som kan gjøre fettet harskt:
1; Jo det kan være frost, Frost ødelegger cellemembranene, Altså den beskyttende hinnen rundt fettkulene.
2; det kan være for mye lys. Blir fettet utsatt for sterkt lys over lengre tid fettet harskne.
3; Og det kan være for mye varme og jo mer flerumetta fettsyrer det finst i oljen jo mindre tåler den varme.
4; tiden spiller også inn, jo gamlere oljen er jo større sjanse er det for at den er harsk.

Så jeg lagrer alltid rapsoljen min i kjøleskapet for der står den mørkt og kaldt og der holder den seg i månedsvis. Omega3/tran må selvfølgelig også stå kald og brukes opp faderlig fort. olivenolje har litt færre flerumetta fettsyrer og blir tjukk i kjøleskapet, derfor har jeg den stående i skapet og ikke i fremme på benken som mange bruker, egentlig burde den stå i kjellerboden som er litt kaldere en kjøkkenet. Det er ikke farlig at oljen tjukkner, men det er så upraktisk. setter du oljen i varmen igjen så blir den tyntflytende igjen og er like god som før.

Jo jeg har sett folk som har oljen stående fremme ved stekepannen, som har blitt rammet av kreft. Jeg tror det kan være en medvirkende årsak til kreften.

Huff dette ble langt men jeg blir så ivrig når noen er enig i mine teorier

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat