Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-06, 23:38   #33
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Skaldeman live på Dagbladet.no

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Altså, du mener jeg ikke har fulgt Atkins diett men dietten til den norske oversetteren. Husker ikke navnet men vet at han er lege. Jeg vet at han la inn ting som ikke var i originalutgaven, men da var også det presisert i boken.

Du har fulgt en slags Atkins - hvor oversetteren har prøvd å tilrettelegge filosofien til norske forhold, uten å være klar over at han da har brutt med flere av prinsippene Atkins har lagt. Dette har sannsynligvis skjedd på grunn av språkforvirring - at han ikke har skjønt nyansene i språket og den amerikanske måten å utrykke ting på. Ikke bare ord og utrykk, mengder/regnefeil - men også mattyper vi ikke har like av i Norge. Og det er ikke det han har tatt med i tillegg som er det mest graverende, det er alt han har utelatt !! Når den amerikanske utgaven har dobbelt så mange sider som den norske tør jeg påstå at det mangler en del også !

Men når det er sagt, spiller det jo liten rolle om jeg syns oversettelsen er mangelfull og dårlig. Det aller viktigste er at den funker for de som prøver. Og det har den jo gjort for deg. Atkins sa selv at han bare lagde et utgangspunkt. Det er bare de første 14 dagene som er virktige for å sette igang prosessen og det er derfor den er så streng. Den er optimalisert i den siste versjonen. Men der er jo bare 14 dager !! Etterpå står alle mye friere, både til mengder og mattyper. Det er ingen som spiser nøyaktig det samme. Man spiser det man liker. Til slutt har alle laget "sin egen versjon" - ved å følge det anbefalte mønsteret finner en ut akkurat hva og hvor mye akkurat en selv kan spise uten å gå opp i vekt - og det er meningen bak filosofien. Noen kan spise så mye nøtter, ost, fløte, fett en bare orker uten problem. Andre finner ut at en eller flere matvarer skaper problemer, og må ta hensyn til det.

Det finnes ikke noe fasitsvar eller EN riktig måte å gjøre det på etter induksjonen. Det finnes like mange måter som det finnes mennesker.

Som Skaldemann sier; alt som funker er riktig !