|
Sv: Hvor stor er faren for vannforgiftning?
Opprinnelig lagt inn av Småspiseren, her.
Jeg drikker en del vann når jeg kjeder meg i forelesningene, det går fort 7,5dl på 45min, og da kan det jo bli opp til 3 liter i løpet av 4 timer, spørs litt hvor mye noterer og hvor lang skoledagen er.
Den "anbefalte" mengden vann i løpet av en dag skal jo være 1,5l, i løpet av hele dagen. Når jeg kommer hjem fra skole blir det kanskje 1,5l i løpet av kvelden! Altså, på en "vanlig" dag kan jeg få i meg 4,5 liter vann!!!
Hvor stor er sjansen til å få vannforgiftning av dette? Syns jeg går relativt ofte på do, hver 2-3 time, så det kommer jo ut igjen!
Noen som har erfaring med dette?
4,5 liter er ikke mye vann ila en hel dag. Jeg har ligget på over 12 liter, så relax, du drikker IKKE for mye vann.
Men drikker du 6 liter på 2 timer kan du dø, eller som andre har sagt 8 liter på 3-4 timer. Cellene drukner mao. Var en jente i England som satte til livs rundt 6 liter på 2 timer og hun knela for å si det slik.
Drikker du 1 liter i timen fikser kroppen det lett. Salttabletter er veldig overdrevet. Spiser du vanlig kjøtt, fisk etc med litt salt i, evt kjøttpålegg etc så får du i deg mer enn nok.
Trener du 5 timer i strekk og svetter mye, så kan kanskje litt ringer drink være en ide, men sjelden folk trener og konkurrerer over så lang tid.
1,5 liter vann er alt for lite på en dag. Ville sagt et sted mellom 2-3-4 liter for et gjennomsnittlig voksent menneske som følger normen i den norske befolkning-
Øøh, btw, viktig å nevne at jeg da oppholdt meg i særdeles varme strøk og var i konstant aktivitet da jeg satte til livs ca 12 liter pr døgn i en periode....viktig punkt å ta med det...hehe.
Men, vann kan være sdkadelig om du ikke får i deg nok mineraler, salter og magnesium. Men, vi snakker jo her mer om misbruk av vann, og som kjent så er jo misbruk av det meste usunt og farlig.
Flere her inne drikker nok 2-4 liter vann hver dag, men de spiser også sunt og med tilstrekkelig mikro/makronæringsstoffer ila dagen.
Sist redigert av ToreH : 15-10-12 kl 23:12.
|