|
Sv: Noen spørsmål ang. Skaldemankur
Jeg har jo nettopp gått over til dette, men har jo gått på Atkins og slikt før, så jeg har jo kjørt noe av det samme iallefall.
Frokosten min består av eggerøre med bacon og fløte, etter tips fra Skaldeman. Til meg selv bruker jeg 1 helt egg og 3 eggeplommer. Pisker det godt sammen med 0,5 dl kremfløte. Stek masse bacon i små biter. Når baconet er stekt, men lyst, heller du over eggeblandingen og rører til det er stivnet. Skru ned varmen når du har eggene i. Trenger ikke salt eller noe, dette smaker kjempegodt!
Jeg lager frokosten til 2 stk, eller halvannen - min lille datter på 2 år, så da bruker jeg 2 hele egg og 4 eggeplommer.
Denne frokosten metter i 4-6 timer, alt etter aktivitetsnivå.
Det verste i begynnelsen er vel abstinensene etter sukker og karbohydrater. Jeg blir skikkelig dårlig og skjelver på hendene og får intens hodepine! Men etter 1-2 dager er det helt over.
Jeg syns ikke det verste er å holde seg unna sukker og hvitt mel, men FRUKT! Jeg kan spise sikkert 1 kg frukt daglig, så det er vanskelig. Elsker frukt. Kommer til å spise litt frukt når jeg når målvekten min. Spørs jo om jeg klarer å følge dette nå da, men jeg prøver iallefall.
Matpakke... Hmm den er ikke alltid like lett. Jeg er heldigvis hjemmeværende "husmor", så jeg slipper å tenke så mye på matpakke. Skal vi ut, kjøper jeg som regel noe på veien. Da blir det ofte grillet kylling med fetaost (ikke fett nok, sikkert, men bedre enn ingenting), eller jeg tar med hjemmelagde karbonader/kjøttkaker, eller disse små Babybel-ostene, kjøper reker i majones eller noe sånt. Kalde koteletter er også kjempegodt, med kryddersmør eller dyppet i rømme/creme fraiche - evt tilsatt hvitløk etc.
Det blir egentlig fort en vane, men jeg er ikke så flink som Skaldeman eller mange andre, for jeg drikker litt lettbrus og spiser nok av og til noen Atkins-sjokolader (på kino feks) og baker kanskje en lavkarbokake i ny og ne. Men så lenge jeg går ned i vekt, så syns jeg det er det viktigste.