Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-12, 09:08   #16776
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Et spørsmål om barneoppdragelse:

Junior på 16mnd respekterer ingenting jeg sier eller gjør. Pappan kan si det samme, på samme måte og han lyder det med en gang. Når jeg sier det enten overser han meg eller ler og fortsetter. I tillegg er han direkte slem mot meg (så ille at andre kommenterer det), klorer i øynene, lugger, slår, kaster ting på meg osv. Han kommer ofte og vil kose, baare for å komme nær nok til å lugge, klore eller slå.... Gjør aldri sånt mot pappa eller noen i barnehagen.
I perioder gruer jeg meg til å være alene med han fordi det alltid ender med masse hyling fra han fordi han ikke får gjøre slikt. Og om jeg ikke får tak på det nå blir det snart veldig ille. Tips?

Du må nok sette deg i respekt, vennen! Ut i fra hva du sier her inne, føler du deg på tynn is og lurer på om du er god nok mor! Han føler det og utnytter svakheten din! Når han ikke vil gjøre som du sier eller gjør noe han ikke skal, løft han opp, hold han inntil deg på fanget (kan se brutalt ut, men...) og snakk rolig til han uansett hvor mye han spreller og hiver på seg. Når han roer seg og slutter å herje, kan du be om en kos og finne på noe som viser at du slett ikke er langsint! Viktig at han skjønner at du er glad i han uansett!
Ta han gjerne også med på ting, la han hjelpe deg med å bære noe eller hente ting osv. Selv om det tar lengre tid enn å gjøre det selv osv, bygger det bånd mellom dere du "har bruk for" i andre sammenhenger! Han er liten, men ikke ubrukelig!
Har brukt dette på begge mine som ble svært flotte unger og er nå i gang med nr 3. Litt verre når han først kom hit som 2,5 åring, men etter bare 10 dager har det hjulpet mye allerede!

Masse lykke til! Barneoppdragelse er ikke akkurat bare morro, men man får heldigvis igjen for strevet etter som de blir eldre!