|
Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?
Tror ikke Skaldemann har skjønt hva stoffskiftesykdommer er. Å fraråde folk å ta Levaxin er IKKE bra. Man skal aldri slutte å ta medisin uten å ha snakket med legen. Det kommer også mye an på hva blodprøvene sier. Jeg sluttet fordi blodprøvene mine viste at jeg er ligger innenfor "normalen", men jeg har haugevis av symptomer og burde sannsynligvis ha vært medisinert enda... men det er en annen historie.
Stoffskiftesykdommer er "hypothyriod" eller "hyperthyriod" - det er lavt eller høyt stoffskifte. Dette kan komme av flere ting, men i hovedsak er det at skjoldbrusk kjertelen av en eller annen grunn ikke funker som den skal og ikke produserer de hormonene den skal (for å si det enkelt).
Man kan godt ha lavt stoffskifte og forbrenne fett som en racer. Men det er skjelden. Man kan godt ha høyt stoffskifte og forbrenne dårlig (fete mennesker kan også ha lavt stoffskifte), det er mer vanlig tror jeg.
Iallefall er IKKE forbrenning og stoffskifte det samme. (Selv om de henger sammen på et vis)Forbrenningen kan man gjøre noe med ved kosthold og trening.
Det man kan med kosthold (bl.a. lavkarbo) er å bedre SYMPTOMENE og kanskje kutte nd på medisindosen i samråd med lege/endokrinolog. Skjoldbruskkjertelen kan, om den er syk, ikke leges med kosthold alene - dessverre !
Det er alt jeg har tid til nå.....