|
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Vel, jeg vet jo ikke engang hvor jeg evt skulle begynne så å slutte eller skifte er liksom ikke et alternativ. Også føler jeg at om jeg har begynt må jeg fullføre det, selv om det er dårlig... At jeg skylder personen det. 
Og hvordan vet man at noen er bra? Og ikke minst hvor finner man dem?
Vet ikke hvor du skal begynne? Du blir henvist til en dps, eller en privatpraktiserende, av fastlegen, og så, hvis kjemien ikke fungerer med behandleren du blir tildelt, ber du om å få bytte. Easy peasy. Og du skylder ikke noen behandler hvis jobb det er å snakke med deg noenting, og de blir ikke såret hvis du slutter eller vil bytte.
Du vet om noen er bra hvis behandlingen funker. Og at du føler deg vel med personen. Den som noen synes er bra, kan for noen andre være dårlig (psykologer/psykiatere har forskjellige tilnærmingsteknikker, som passer for noen, og ikke for andre). Men selv om behandlingen kan være tøff, betyr ikke det at det ikke funker. Det som er litt smertefullt er ofte veldig effektivt.
Ut i fra det du skriver gjentatte ganger i div.tråder her om at du gjentar destruktive handlingsmønster, tror jeg Kognitiv Adferdsterapi kunne vært noe å vurdere. Google, og hvis det synes som noe du finner fornuftig, be om å få en psykolog/psykiater som er utdannet innen kognitiv terapi.
|