|
Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?
mm.. dette her med å holde på søvnen er mitt problem også (i perioder). Mulig at å ta litt melatonin når du våkner om natta kan hjelpe for å gå tilbake til søvn uansett, fordi lang nok melatoninproduksjon om natta er vesentlig for å beholde søvnen, og den stopper naturlig utpå morgenen når grålysningen kommer.
Har lest en del om dette og etterhvert blitt mer klar over hvor mye lys påvirker oss - dagslysets rytme, og fargen på det lyset som vi omgir oss med. Det blå lyset i fra skjermer og de nye halogenpærene er det samme lyset som sola gir oss midt på dagen og som signaliserer "våken og opplagt" til kroppene våre, mens det røde og gyldne lyset er det naturlige kvelds- og skumringslyset, som skal signalisere "gå til ro, snart skal vi sove"...
Så det ideelle for kroppens produksjon av nok søvnhormoner til riktig tid er å våkne og stå opp når det begynner å bli lyst på soverommet (her bruker jeg en demringsklokke og tette gardiner for å få dette til å fungere med en normal jobb på våre breddegrader), nok dagslys på dagtid (vanskelig) og begrense kunstig lys (og spesielt skjermlys) på kveldstid. Jeg bruker programmet f.lux på pc'en i stedet for å sette den fra meg, men har lyst til å påstå at det uansett hjelper.
Vel - da kan du jo spørre om å få prøve om sarotex ikke gir ønsket resultat iallfall.