Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-06, 10:24   #5
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.

Hmmm… Sten Sture…. Jeg mener det er enklere for de fleste å beregne energiprosenten…

Man måler mengden med energi i næringsstoffene i Kilokalorier, Kcal.

Med denne måleenheten har man beregnet at det er;

- 4 kilokalorier pr gram med proteiner
- 4 kilokalorier pr gram med karber
- 9 kilokalorier pr gram med fett

Spiser man 80 gram proteiner, 135 gram fett og 20 gram karber, gir dette følgende beregning;

80 gr prot x 4 kcal pr gr = 320 Kcal
135 gr fett x 9 kcal pr gr = 1215 Kcal
20 gr karbo x 4 kcal pr gr = 80 Kcal
Totalt = 1615 Kcal

Deretter er bare å bruke vanlig prosentregning;

- 100 / totalt ant Kcal x ant Kcal for de 3 ulike næringsstoffene...

Dette gir følgende beregninger;

Prot: 100 / 1615 Kcal x 320 Kcal = 19,8%
Fett: 100 / 1615 Kcal x 1215 Kcal = 75,2%
Karb: 100 / 1615 Kcal x 80 Kcal = 5,0%

Med andre ord, så har et slik matinntak følgende fordeling;

Prot: 19,8%
Fett: 75,2%
Karb: 5,0%

Ved å benytte energiprosenten kan man raskt se hvor man bør gå inn og justere matinntaket, det være seg om man spiser for mange proteiner eller karber i forhold til fettinntaket.

En slik prosentmessig fordeling gjør arbeidet med å justere kostholdet langt enklere, mener nå jeg…

*hmmm…. Kanskje jeg skulle skrive en bok selv, der jeg forklarer hvordan cellebiologisk faglitteratur og forskningsresultater dokumenterer hva det er som rent biologisk gjør at vår kropp genetisk sett er konstruert for å leve på et slikt kosthold… hmmm…*

Sist redigert av Ziggy : 18-01-06 kl 10:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat