|
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk.
Først av alt. Tusen takk for all hjelp jeg har fått hittil. Dere er bare helt supre. Jeg har nå holdt på i 8 dager med min Skaldeman diett. Takk til Sten Sture Skaldeman også. Får å skrive slik at til og med en Nordmann forstår.
Jeg trodde jeg hadde vært flink gutt. Helt til jeg i kveld noterte litt hva jeg spiste på en vanlig dag. Da viser det seg at jeg ligger på Totalt på hele dagen på. 27,4 karboh. 185,01 proteiner 250,98 gram fett. Dette gir jo det gledelige tallet. 1.18/1 Og er da over Skaldeman`s forhåndstall. (total mengde mat er på 1260 gram)
Uff. Når jeg sitter her og skriver og kikker i boka til Skaldeman finner jeg ut at jeg ikke kan å regne. Jeg har tenkt sånn. La oss ta en hamburger. Den inneholder pr 100 g. 3g karbohydrater 15g proteiner og 18 g fett. Jeg har da tatt fettet og delt på summen av karbohydrater. Altså 18g fett/18 p+k og får da 1. Jeg har da trodd at dette var Skaldeman`s forhåndstall 1/1. Og at dette var den rette måten å slanke seg på for å få en stabil vektnedgang. Er dette rett måte å regne på. Jeg fikk omtrent det samme forhåndstallet på egg som det er referet til i boken ved å regne på denne måten. 9,8fett/(0,9k+12,6p)=0,73 og det er omtrent det som står i boken.
Hvis jeg har regnet forhåndstallet rett så får jeg problemer ved å regne %. Ville jo sjekke om jeg var på for delingen feks 20 %proteiner 5% karbo og 75% fett. Jeg skjønner ikke i huleste hvordan dette regnes ut. Jeg har prøvd å legge sammen den totale mengden gram jeg har spist av Karbo + Proteiner + Fett i løpet av dagen og regnet % av det. Ta dagen i dag feks. 27,4 karboh. 185,01 proteiner 250,98 gram fett. = totalt 463,63 g Når jeg da regner % Eks for fett 250,98*100/463,63=54,13% For protein blir % da 39,90 og for karbohydrater blir den 5,96. Dette er da tydeligvis helt feil tenkemåte da jeg ser i boken på s 51 at for å få en 75% fett 20% proteiner 5% karbohydrater kan spise for eksempel 80 g protein 135g fett og 20 gram proteiner. Hvis jeg regner på dette får jo jeg. 34,08%protein 57,44% fett og 8,51% karbohydrater. Så det må være et eller annet jeg har misforstått totalt.
Egentlig skulle jeg spørre om tips til hvordan jeg kunne få i meg mer fett og mindre proteiner. Altså noen matretter som bedrer balansen min mellom fett og proteiner. Pr i dag spiser jeg masse ost og seter rømme til det tyter ut av ørene på meg fordi det bedrer den balansen så bra. Men, man kan jo bli lei rømme også.
Håper noen kan hjelpe meg til å lære å regne ut forhåndstall og % tall. Da jeg nå ikke skjønner dette. Så Skaldeman skrev nok nesten slik at en Nordmann forstår….. Beklager at dette ble så langt. Hvis noen har lest helt ned hit er jeg imponert. *S*
|