|
Sv: Stupid is as stupid does ...
Må forøvrig si at jeg synes denne saken er ganske så merkelig, den skyter seg selv i halen på en måte.
Ifølge VG sier Hexeberg dette:
Sitat:
Hexeberg forteller at personer med cøliaki som ikke tåler gluten får støtte til mat. Hun mener det er like naturlig innenfor dagens trygdestruktur.
- 18-åringen bør få støtte til et lavkarbokosthold, fordi han tåler lite karbohydrater, karbohydrater gjør ham både tykk og sukkersyk, sier hun.
Hun mener også at det vil være billigere å gi mannen pengestøtte til mat, enn å betale for helsetjenestene han vil ha behov for som følge av overvekten og sukkersyken.
- Den kostnadsberegningen bør noen gjøre. Ved vår klinikk har vi mange pasienter som har blitt friske, kuttet ut dyre medisiner, og uføre som har begynt i jobb igjen etter å ha lagt om til et lavkarbokosthold. Min erfaring tilsier at en slik kostomlegging vil spare samfunnet for store beløp, sier hun.
Grunnen til at man får pengestøtte ved Cøliaki er at det er antatt at man får økte utgifter ved å kjøpe mat uten Cøliaki. Dvs at brød uten gluten er dyrere enn brød med gluten osv. Har man Cøliaki kan man ikke spise seg frisk. Man kan ikke slanke bort en Cøliaki. Selvfølgelig kan man diskutere om man bruker ca 1500,- mer i måneden (som jeg tror støtten ligger på) på mat uten gluten kontra mat med gluten. Og man kan helt sikkert få tilsvarende økte utgifter ved å spise karboredusert mat.
Men det jeg synes er merkelig ved hele argumentasjinen, er at fordi man tar tak i egen helse, legger om kostholdet og lever en sunn livstil, så skal man belønnes siden man da sparer helsenorge for mange utgifter siden man da ikke blir syk? merkelig argumentasjon.
Men om man f eks begynner med Eurodietten for å bli frisk, så er det naturlig med et skattefradrag, for maten og behandlingen faktisk er ganske så dyr. Men da gjelder det jo bare produktene og legebesøkene, og da for den perioden dette gjelder.
jeg får en følelse av at man har blandet sammen ulike ting i artikkelen, for jeg er enig at man bør få rett til støtte til profesjonell hjelp og behandling når man har vært overvektig siden man var 6 år og nå ønsker å snu dette. Behandlingen kan være legehjelp, opplæring på lavkarbokurs osv. Men dette her var bare merkelig.
|