Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-12, 14:15   #26
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Stupid is as stupid does ...

Hypah: Her er du inne på selve kjernen i problemet, nemlig at grunnstønad er ment å dekke Merkostnader. Dette glemte jeg helt i mitt eget innlegg, og ingen andre har fått det med seg heller

Uansett hva man får grunnstønad for, er den jo ment å dekke merkostnaden, og ikke de faktiske kostnadene. Mat, klær, sengetøy, transport etc, alt man kan få grunnstønad for, er en del av ens normale budsjett. Grunnstønaden er jo ment å komme inn hvis man har uforholdsmessige utgifter utover det normale.

For vår del vil jeg ikke si at ketogendietten til Junior eller vårt lavkarbokosthold koster noe mer enn normalen. Ja, det koster mer å kjøpe en god biff heller en en del ferdigprosessert mat. Men - vi spiser ikke biff hver dag, og vi sparer masse penger på ikke å kjøpe snop, gå på Maccaern, kjøpe boller og pølser på Statoil osv. Det vi sparer der gjør opp for utgiftene til biffen

Når det gjelder klær til en så overvektig 18-åring er jeg noe mer usikker. Vet egentlig ikke hva som finnes av utvalg i norkse butikker, og jeg betviler ikke et øyeblikk at han sliter ut buksene sine mye fortere enn fx meg. Hvis han bruker så stor størrelse at han ikke finner noe her, ser jeg nødvendigheten av å kunne kjøpe utenlands.
Men - igjen, dette skal dokumenteres, og det burde ikke familien ha problemer med.

Forøvrig synes jeg det er tragisk at han har sluttet å spise lavkarbo pga manglende grunnstønad for diett. Som noen (og jeg selv) allerede har påpekt, tror jeg ikke de faktiske utgiftene til dette kostholdet medfører særlige merkosnader.
For meg høres det ut som en dårlig unskyldning, kanskje fordi det gamle kostholdet fristet mer og det er lett å falle tilbake i gamle vaner.