Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-12, 10:20   #845
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hei og god morgen. Takk for gode innspill. Jeg leste dem i går og har brukt litt tid på å grunne på hva dette egnetlig handler om. Det er ikke bare en faktor; men en sammenheng av flere. Da jeg skrev innlegget brukte jeg bevisst ordet nedstemt fordi det ikke er depresjon det handler om (been there done that...). Og så klart - høsten og tiden vi går mot har betydning. Jeg merker jeg tenker på at det det (snart) er slutt på alle de fine turene mine i skogen, turene hvor jeg bare går og går og nyter hvert sekund. Det er jo alldeles nydelig i skog og fjell for tiden med de vakreste fargene i naturen - men jeg foretrekker det grønne rett og slett fordi jeg forbinder det med sommer. Høsten er en stadig reminder om at vinteren nærmer seg. Jeg er ingen skigåer, og om så hadde vært er det ikke alltid skiføre her i nærheten. men selv om jeg ikke er noen skigåer så tenker jeg stadig mer og mer på skigåing, særlig for å holde vekta så det spørs om jeg tar fram skiene i vinter hvis det viser seg å bli mulig. Da kommer jeg meg inn i skogen igjen. I tillegg har jeg mye hengende utover meg for tiden både på jobb og fritid; prosjekt med både korte og lange tidsfrister. NOen av oppgavene er sammen med andre som må "dras"/motiveres; veldig slitsomt siden jeg selv er sånn som får unna meg ting. Heldigvis er det få som er sånn, og at de fleste/andre tar ansvar og gjør det som skal gjøres når vi avtaler det. Dette samt tidsfrister har dette ført til at jeg har vært mye på jobb i de siste ukene; noe som går ut over fritiden og mulighten til å gå turer før det blir for mørkt på kveldene. Og når helga kommer er jeg så sliten at det verker i kroppen og jeg bare må ta det med ro. Og til sist tror jeg nok at det at jeg er litt matlei spiller en rolle. Egentlig skulle jeg skamme meg som sier matlei, fordi jeg bestemmer jo selv hva jeg spiser og ikke! Men jeg har ikke prioritert å utforske oppskrifter mv. Matallergien gir også en ekstra utfordring ved at det er så uendelig mye jeg ikke kan ha. Og på den andre siden så mye jeg kan ha - men som jeg ikke har funnet ut av ennå. I det siste har jeg også spist for mye (som for meg er et tegn på at noe ikke er helt bra), slik at magen har vært oppblåst og vond (sånn som jeg gikk hele tiden før). Føler meg ikke vel da, og selvsagt fører en slik følelse til at jeg spiser mer - og er inne i den onde sirkelen.

Så....mens jeg skriver dette ser jeg klart hvilke grep jeg kan gjøre:
- dra hjem fra jobb i rett tid slik at jeg får den fritiden jeg trenger
- prioritere å gå i skogen mest mulig nå mens det er barmark
- variere maten, særlig middag
- drikke mer vann
- vurdere skigåing mer

Så til dagens glede for meg; vekta viste i dag 73,5 kg (glemte å veie meg i går). Dette er stort altså. Tross alt har jeg forsøkt å gå ned i vekt i snart 30 år, hvor jeg har greid det ordentlig en gang. Etter at jeg begynte med LK for 3 år siden er det først de siste 9-10 mnd det har løsnet. Dvs jeg startet på 87 kg for tre år siden, og veide ved inngangen av 2012 akkurat 85,3 kg. Å gå ned nesten 12 kg da på så kort tid er for meg fantastisk. Så selv om jeg ikke lever på LK i ordets rette forstand lengre, har tilnærmingen gitt meg veldig gode resultater. Jeg håper inderlig dette fortsetter fordi jeg ønsker å gå ned minimum 3,5 kg til, gjerne 5 kg (ned til 68). Da skal jeg være fornøyd.

Nå stikker jeg en tur ut i marka, så snakkes vi etterhvert. Ha en strålende lørdag alle sammen! Og takk til hver og en av dere som hjelp meg til å sette ting i et bedre prespektiv!!

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat