|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.
Kan være kalsiummangel også. Jeg tar magnesium, fyller på først der, så kalium (en relativt høy dose av begge deler fordi jeg tisser ut veldig mye, men obs, kaliumtilskudd skal man være litt forsiktig med! For mye kan føre til hjertestans), og når begge de er fylt opp og jeg likevel får rykninger pleier jeg å ta en kalsiumtablett. Da pleier det å gå over. Jeg sover også dårlig, men opplever ikke at det kommer direkte av det, derimot fører dårlig søvn til mer stress i kroppen og høyere utskillelse/økt behov, så indirekte kan man si det er søvnmangelen som gjør det (det er vel det smgj mener også, tror jeg?)
Altså for å utdype - lemus kan ha flere årsaker - flere mineralubalanser. (inklusive kalsium, natrium m. flere)
Magnesium brukes i forferdelig mange av kroppens prosesser og forbrukes raskere under stress, dårlig søvn osv. Årsaken til at jeg trekker fram magnesium er at den mangelen er mye vanligere enn kalsiummangel. Vi trenger begge, men i balanse - og kalsium konkurrerer (og kan fortrenge) magnesium. Et typisk norsk (også lavkarbo) inneholder ofte mer enn nok kalsium så lenge det ikke er melkefritt/melkeredusert så derav forslaget. 
Jeg har også inntrykk av at de fleste lavkarbere ikke går omveier for å unngå salt, men salter etter smak - og det vil antakelig være en god rettesnor for de fleste?
Kalium kjenner jeg ikke så mye til, så det skal jeg ikke si så mye om, tror jeg.
Av min erfaring så kommer disse rykningene for meg etter perioder hvor jeg ser det er ting som kan ha ført til økt utskillelse - som dårlig søvn eller mer alkohol enn vanlig. (Den skal jo behandles og ut...)