|
Sv: Går opp i vekt på LCHF.. :o/
Meny over hva jeg kan spise i løpet av en dag, spiser altså ikke både brødskiver og müsli til frokost:
Frokost: 2 lavkarbobrødskiver eller knekkebrød med smør, ost og paprika.
Eller hjemmelaget müsli med ca 3 ss tyrkisk yoghurt og gjerne bær for ekstra smak.
Lørdagene lager jeg oftest omelett med grønnsaker, krydder, melk og ost oppi. Søndager lager jeg gjerne små pannekaker med creme fraiche og hjemmelaget blåbærsyltetøy.
Drikker som oftest 1 hjemmelaget caffe latte eller 1 glass melk til.
Lunsj: En god porsjon salat med grønnsaker, ost, skinke og rømmedressing evt. olivenolje.
Eller 2-3 brødskiver med noe sunt lavkarbopålegg alt etter hvor sulten jeg er – har enten majones eller smør på brødskiva ja. Det blir gjerne to skiver kjøttpålegg, eller 3 skiver ost (ikke ferdigskåret gauda) eller crabsticks, peppermakrell o.l. så det dekker skiva.
1 liten neve cashewnøtter.
Te som drikke.
Middag: 1 kyllingfilet med ca 1/3 dels pose frosne grønnsaker/ evt. ferske oppkuttede som tilbehør. Smør eller rømme eller creme fraiche eller saus til.
Eller 1 laksefilet med ovennevnte mengde grønnsaker etc. til.
Laks og kylling byttes jo ut med en stor karbonade, gryterett med kyllingkjøttdeig f.ex. eller kamskjell, eller oksefilet, reinsdyrkjøtt, fiskegrateng av torsk, fiskekarbonader.. etc etc. Jeg spiser meg mett ja – jeg liker ikke å bli sulten to-tre timer etter jeg har spist.
Ordentlig dessert har jeg svært sjeldent – da blir det hjemmelaget is, eller pudding av noe slag, men jeg spiser som oftest 2-3-4 biter mørk sjokolade etter middag for å døyve gamle dessertvaner.
Jeg drikker 1-3 liter vann for dag, og prøver så godt jeg kan å la være pepsi max, eller ikke drikke mer enn 1-2 middels glass.. Er jo tross alt ikke helt bra eller nødvendig for kroppen.. Sukkerfri is-te er vel egentlig ikke noe bedre, men det gir en annen smak så jeg bytter litt på sortene.
Spiser som oftest yoghurt m/ müsli som mellommåltid, men kan bytte det ut med 1 lite knekkebrød m/ majones og noe sunt pålegg eller en Atkins-bar. Blir fort mett av barene så det blir gjerne ikke spist hele på en gang.
Kaker spiser jeg ikke annet enn i bursdager fordi jeg ikke liker LCHF-kaker.. dvs jeg har ikke fått dem til selv ) Det blir litt bacon crisp eller hjemmelaget marsipan eller kjeks av og til på kveldene/helgene, men er ikke hverdagskost siden det tross alt gir mer kalorier enn hva jeg sikkert trenger.. og ikke er jeg særlig fysen på det heller.
Håper dette ble nogenlunde forståelig og lesbart. Og takk for alle gode svar så langt – snille dere )
|