Tråd: Tacokrydder
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-12, 12:54   #22
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Tacokrydder

Opprinnelig lagt inn av Momsa, her.

hva kan jeg bruke som tacokrydder? vi har en pose hjemme, men den er det uhorvelig mye karbser i. kan jeg kjøpe tacokrydder på glass, feks santa maria el hindu? bruker masse krydder ellers, så nå ble jeg da helt nervøs! er det noen krydder man ikke kan bruke også???

Rene krydder er somregel greit, men man skal være på vakt og titte på innholdfortegnelsen på f.eks. <matrett>-krydder i butikken. Taco- og Fajitakrydrene er det en del sukker (el.l.) i og spesielt Fajitakrydret der nesten halvparten er karber.

Når man først kan lager eget tacokrydder så kan det jo være en velsignelse å ha noe mindre salt enn i de kommersielle. Dette er det jeg gjør:

Tacokrydder (til 600g kjøttdeig)
2 ts Spisskumin (Cumin)
1/3 ts hvitløkspulver (ikke nødvendig)
1/2 ts løkpulver (ikke nødvendig)
1/2 ts Chllikrydder eller piri etter smak (ikke nødvendig)
1/2 ts salt (hvis ikke det er nok i kjøttdeigen)

Fajitakrydder (flere posjoner, oppbevares i kjøleskap, ca 2ts til en porsjon)
6 ts paprikapulver
2 ts cayenne pepper (Piri piri)
3x45mg stevia (tilsvarer 3ts sukker)
3ts løkpulver
1ts hvitløkspulver
21g (2 store) hønsebuljongterning smuldres i
3ts spisskummin (Cumin)
1,5 ts salt (seltin for min del)

For Taco står Spisskumin og salt for 80% av smaken og jeg er så lat at når jeg tacokrydrer rema1000-krydder så har jeg 2ts spisskumin i som eneste ingrediens siden den er salt nok og det ikke trengs noe mer siden den går i salaten på jobben

For Fajita så er det ikke en ingrediens som står for 80%+ av smaken og at den er både søt og salt er et must.