|
Sv: Pulsbasert eller wattbasert treningsstyring?
Opprinnelig lagt inn av VSB, her.
Deet handler om at jeg går for hardt ut og sprekker lenge før intervallen er fullført. På mølla er det lettere å holde jevnt høyere hastighet (selvfølgelig mulig å justere noe underveis. Ja, har brukt mer enn 12 uker, men skade, ferie og psyke... Uansett er det STOR fremgang. Å jogge 30min sammenhengende var urealistisk i våres, særlig det punktet at det oppleves som jogging. Hastighet får være neste punkt. Om jeg kjører uke 9 tre ganger og det samma på uke 10... Ja, så går det framover. Angående teknikk så leser jeg, prøver, føler og erfarer, men godt mulig det blir et kurs dersom tiden passer etter hvert. Men, tror faktisk joggeskoene gjorde mye mer for å ødelegge teknikk enn noe annet...
Åja, skjønner. Men hele poenget med å la hastighet styre intensiteten er nettopp at da er det umulig å gå for hardt ut. Det går rett og slett ikke an. Lar du puls og følelse styre derimot, ja da går du lett på en smell.
Du setter mølla på en hastighet du VET du har klart tidligere på det høyeste nivået. Men dette må du jo teste, hvor raskt klarer du løpe i 4 minutter f.eks. Den hastigheten VET du at du klarer holde i 4 min og da vet du også at du ALDRI skal sette hastigheten UNDER denne, selv om du føler deg dårlig en dag eller at pulsen eksploderer i taket. For arbeidsmengden du legger ned er nemlig helt lik 
Genialt ikke sant? Egentlig bare en helt annen måte å tenke på og som vil gi deg en mye raskere og mer effektiv fremgang enn hva du er vant til frem til nå. Bare prøv det, du vil bli overrasket. Det at du sier du ikke klarer, sitter kun inne i hodet ditt, fordi kroppen din klarer det bare du vil, den har jo vist deg tidligere at du kan legge ned dette arbeidet i 4 minutter...ikke sant?
|