Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-12, 21:38   #35
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg spise på flyet?!

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

På Ving sine sider så står det "Vi minner om at det ikke er tillatt å innta medbragt mat eller drikke..." Og det gjelder vel stort sett alle charterreiser. Og spiser du medbragt da, så hjelper det ikke å skylde på allergier, for da får du bare beskjed om at du kan bestille spesialmat.

En gang jeg hadde medbragt med Thomas Cook fikk jeg beskjed om å legge det bort og at det var akkurat som å ha med seg mat på restaurant. Det hjalp ikke å diskutere der, altså. Selv om jeg sa jeg ikke var på restaurant, men på et transportmiddel som skulle fly meg fra A til B.
Derfor spiser jeg medbragt mat på flyplassen istedet og det holder gjerne til vi er framme likevel. Men har en proteinbar i veska jeg sniker til meg biter av om jeg skulle bli akutt sulten.

Rutefly har jeg aldri hatt problemer med.

Reiser kun med Ving og Thomas Cook på chartertur og har aldri opplevd dette, så det kommer nok an på hvor maktsyke kabinpersonellet føler seg på den gitte turen. Å si at det er som å ta med seg mat på restaurant faller på sin egen urimelighet og er et tåpelig argument, ettersom det ikke finnes kjøpeplikt ombord og jeg har heller ikke opplevd at noen er blitt nektet å ta med og nyte vann, brus, snacks, nøtter m.m, tror nesten alle har med seg. Jeg fikk en liten kommentar for mange år siden om at jeg helst ikke skulle spise medbrakt men ga bare beskjed om at de overhodet ikke kan servere meg mat som tilfredsstiller mine krav/allergier og dermed vil jeg enten bli syk av maten eller syk av å ikke få mat, og fikk da beskjed om at selvfølgelig skulle jeg få spise maten min og det med et smil.

Dette gjelder også på andre flyselskap, jeg spurte f.eks klm om de kunne lage mat som var 100% fri for sukker og kunstige søtningsmiddel, kornprodukter, meieriprodukter, soyaprodukter og eksotiske frukter. Fikk da beskjed om at det kanskje var like greit at jeg tok med egen mat. Det er bare å kontakte selskapet på forhånd og enten så klarer de å lage noe som tilfredsstiller dine krav eller så får man nesten garantert ta med egen mat. Dessuten så har jeg opplevd på nærthold at såkalt spesialmat på fly ikke er "ren" nok, en kompis som har cøliaki ble skikkelig dårlig av maten så det må ha vært spor av gluten og en venninne med nøtteallergi ble også svært dårlig av maten men hadde heldigvis med seg epipen.

Jeg er enig med at på en flytur på 4-5 timer kan de fleste kanskje klare seg med å spise rett før på flyplassen også bare ha litt snacks med seg (men langt fra alle), men når man snakker om flyturer på 12-15 timer bør man få i seg litt ja.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat