|
Re: Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.
Mange fine tips! Kleopatraborgen, er det greiene med det røde tårnet?
Det røde tårnet ligger langt nede. Og så strekker borgen seg oppover med lange murer. Virkelig et syn.
Solnedgangen i tyrkia er vakker. Men det går fort ! På bare et øyeblikk går det fra skumring, til helt mørkt. Er vel mørkt i 7 halv åttetiden.
Se frem og ned og gå er en grei taktikk. Men klart noen hilser jeg på. De er veldig interessert i hvor man kommer fra. De liker oss norske fordi vi ofte har god råd, og god oppførsel. Klart de vil selge, det er det de lever av resten av året. Men de har strenge regler og får en butikk klager på seg kan den bli stengt for en periode og taper masse penger.
Synes man møtes med smil og og sier see you later med et smil. Blir glad av å være der. Noe helt annet enn å gå i butikker i norge.
En ting jeg har lært er å vise interesse på avstand, de er kjapt borte om man går inn og ser på ting. Og spør man om pris så tror noen man vil kjøpe. Så jeg har sagt fra at Nei, jeg skal bare kikke, vil ikke handle i dag .... Å handle i lire er veldig greit, og prute grør man om det ikke står priser på ting. Men man kan jo prøve seg.
For å komme fra A til B bruker man ofte dolmusen - busser. Der står man som sild i tønner hehe og slenger fra side til side for de kjører fort. Om å gjøre å få flest mulig inn på en som samme buss. Man dyttes etterhvert bakover. Når man skal av må man komme seg av fort ! og da albuer man seg bakover. Er man for treg så kjører kanskje bussen.
taxi er enkelt og billig. Dolmusen kostet nå 1,25 lire om jeg ikke husker feil , ca 4 - 5 kroner. Ikke ille :-)
|