Hei 5barnsmor,
Jeg er spiser etter Lindbergs anbefalinger selv og synes jeg får både mye og god mat. Det er viktig som du sier å spise variert. Lager du samme mat til hele familien eller spiser du anderledes en de andre? Jeg har valgt lage samme mat til alle. Alle er ikke alltid like fornøyd med det, men da jeg bruke mer tid på den maten jeg lager og det blir mer variert.
Til frokost spiser jeg ofte havregrøt - den på siden 197 i kokeboken, med 2 bokser cc. Da er det mat til 4-5 personer i den porsjonen i oppskriften. Hele familien er glad i den grøten. For noen blir havregrøt litt for mange karbohydrater, men for meg har det stort sett gått bra. Alternativt spiser jeg fiberrik med cottage cheese, kokt egg, tomat eller lignende til frokost.
Til lunch spiser jeg helst en middagsrest fra dagen før. Har jeg ikke det, lager jeg meg en omelett, med egg, løk, paprika, sopp eller hva jeg måtte ha, kanskje litt kjøttpålegg/skinke og gjerne litt ost på toppen. I helgen lager jeg gjerne en salat til lunch.
Til middag prøver jeg å ha 2 vegetar retter ved siden av kjøtt/fisk. Ofte en med belgfrukter og en annen. Linsepure er greit av og til, Enkel Chana Dal (side 185) er godt og Hummus (side 183). Den Gratinerte blomkålen (side 170) er kjempegod til kjøttkaker, koteletter eller lignede. Akkurat nå er det fint å lage salater som tilbehør, det er jo så mye fine ferske grønnsaker å få kjøpt. Dessuten finnes det mange oppskrifter her inne som er verd å prøve.
Jeg synes det var litt vanskelig å si noe om det du spiser utfra det du skriver. Vanlige feil er å spise for lite, spesielt for lite proteiner og riktig fett. Skriver du litt mer detaljert dagsmeny får du sikkert tilbakemeldinger på den. Cultura bør være uten frukt, den med fruktsmak har tilsatt sukker. Nøtter skal spises sammen med frukt fordi det inneholder proteiner som demper GI effekten av frukten. Vil ellers anbefale å smuglese noen journaler her inne, der mange skriver dagsmenyen sin. Det kan gi deg tips.
Lykke til!