|
Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder
Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.
Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D
Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.
Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)