|
Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder
Vel - når det gjelder studier av vitaminer og virkning er det greit å vite om studiene benyttet syntetisk eller vanlig vitamin (det står det ingenting om i artikkelen, så vi vet ikke hva og der hvro normaldosene kunne antyde økt dødelighet sier forfatterne selv at det er betenkeligheter iom at syke forsøkspersoner ble brukt) - og å skjele til døgndosene der hvor "normale dødlige" begynner å få problemer. De døgndosene som viste negative effekter for vanlige folk var mye høyere enn internasjonalt anbefalt maks...
Jeg synes dette sier det vesentlige:
Sitat:
Det er også gjort randomiserte studier der man har undersøkt forebyggende effekt av vitamin E hos friske personer. The women`s health study randomiserte 39876 kvinner til 600 IE (tilsvarer ca 400 mg) vitamin E annen hver dag eller placebo. Gjennomsnittlig oppfølgingstid var 10,1 år. Man fant ingen forskjell mellom placebogruppen og vitamin E gruppen på alvorlige kardiovaskulære hendelser, kreft eller total dødelighet (7).
Disse kvinnene brukte altså vitaminet i 10 år...... og man fant ikke forskjeller. Da kan det ikke være veldig farlig iallfall. Da vil jeg også tro at noe høyere doser i kortere tid kan gå bra. 
Og... det er jo som regel ikke sånn som med bilkjøring - at brått kommer det en tulling på feil side av veien mot deg... her er det sannsynlig at man vil oppleve enten at tilskuddet ikke virker etter hensikten, eller at man får bivirkninger man ikke liker. I begge tilfeller vil man stoppe, ikke sant?
Så... jeg hadde ikke vært bekymret med de dosene dere snakker om. Men - lytt til kroppen - alltid.