|
Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning
Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.
Håranalyse jeg tok i vinter indikerer lavt stoffskifte. Manglet det meste av mineraler. Energiløs ja... hm.. Sliter ikke med overvekt derimot - om jeg kutter i de rette tingene som melkeprodukter, ikke fråtser i bær og mørk sjokolade, følger med og ikke inntar for mye protein, ikke for mye kalorier - gjør jeg alt det så går jeg ned så det er ikke noen problemstilling. Jeg legger lett på meg ja - men hvem gjør ikke det om man ikke er strikt og heller ikke trener allverdens..
Henger meg litt opp i hvilepuls også etter å ha lest hele denne tråden. (puh - den var lang ). Jeg målte nettopp hvilepuls på 61 og jeg har ikke spesielt bra kondis.. Kan den indikere andre ting enn stoffskifteproblematikk? Noen av dere klokehodinger som vet?
Jeg har IKKE vært og tatt noen blodprøve...
Angående kelp så er det et av de mange tilskuddene jeg er anbefalt å ta - så det gir jo litt ekstra motivasjon til å komme igang å gjøre det regelmessig.. men skjønner at det er noe som ikke bør overdrives.
Uansett hvilken stoffskifteproblematikk du frykter/mistenker så er det noen tiltak som generelt gjør folk bedre
- lavkarbo
- kutte mel helt
- balansere omega3/omega6
- unngå kunstige hormoner (inkluderer p-piller/p-whatever) da disse også påvirker resten av hormonsystemet
Og så når man stikker til legen få tatt følgende prøver:
- b12 (bør ligge i øverste 4-del av normalen)
- folat/folsyre (ditto)
-d-vitamin (mange overlappende symptomer med lavt stoffskifte og lave nivåer bidrar negativt med hensyn til den autoimmune varianten hashimoto's/graves)
- jern/ferritin (igjen overlappende symptomer, og i tillegg dårlig sirkulasjon av eksisterende hormoner dersom for lavt. Legen min vil helst se ferritin mellom 50 og 100 og iallfall over 30-35)
Stoffskifteprøvene
- TSH (signalstoff)
- fT3 (aktivt hormon)
- fT4 (lagerhormon)
- antiTPO (viser om man har et autoimmunt angrep)
Vil du forsøke med kelp/jod skader det neppe, men jod/kelp bør ALLTID balanseres med selen. Ubalanse mellom selen/jod kan stresse et aktivt autoimmunt angrep. Selen kan du få gjennom å spise 1-2 paranøtter (med mist litt skall) daglig.
Selen kan måles i blod (tror denne er ganske pålitelig), mens jod må måles i døgnurin om man skal ha et noenlunde brukbart bilde.
Ja, og så symptomer på lavt stoffskifte da. De er så "flotte" på det viset at det ikke er noen av dem som er entydige... :
- tørr hud/"fiskeskjell"
- blødningsforstyrrelser, ofte kraftige blødninger
- manglende ytre 1/3 av øyebrynene(langt framskredet)
- deighud som ikke lar seg klype uavhengig av underhudsfettet, spesielt på overarmene
- treg hærsenerefleks (og andre reflekser)
- forstoppelse (men også diarre hos noen)
- nervopati
- carpaltunellsyndrom
- unormal trøtthet, giddaløshet og stort søvnbehov
- men blir aldri uthvilt
- frossenhet "blir aldri varm", spesielt hender og føtter
- depresjon
- manglende solsial toleranse - trekker seg bort, "orker ikke"
- hos enkelte oppfarenhet/irritabillitet
- I langt framskreden: manglende koordinasjon
- I langt framskreden: svimmelhet
- håravfall
- øynene "siger" (føler behov for eye-lift/"tunge" øyelokk)
- tung/slapp hud
- ofte svake/dårlige negler
- lav puls, ofte også lavt eller springende blodtrykk
- hos noen hjerterytmeforstyrrelser
- dårlig/redusert hørsel og/eller titinus
- lav basaltemperatur (måles rektalt, om morgenen)
- ufrivillig abort...
- muskelsvekkelse
- høyt kolesterol
- og etter hvert vil man ofte få lave resultater på andre hormonmålinger
... og listen er ikke uttømmende