Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-12, 14:54   #1
Ziltoidia
Seniormedlem

Ziltoidia sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 35
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Den beste sjokoladekaken jeg vet om

Først og fremst må jeg si at det ikke var jeg som fant opp denne oppskriften, men jeg følte rett og slett for å skape litt blest om denne kaken. Jeg har nok lagd den minst fire ganger, og har fått god hjelp til å spise den opp hver gang, selv om jeg er den eneste lavkarberen i familien. Selv de største søtmumsene som avskyr all søtning som ikke er sukker synes den er kjempegod.

Det jeg har gjort med denne oppskriften, er å skrive den om til å gjelde en kake og ikke to. Så... her kommer den:

80 ml/g (1/3 cup) smør/kokosolje
110 ml (60g) (1/2 cup) kakaopulver
4 eggehviter
1/8 ts (1/2 ml) bakepulver (originalt cream of tartar)
1 egg
4 eggeplommer
125 ml/g (1/2 cup) kokosmelk
110 ml (110g) (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
110 ml (60-65g) (1/2 cup) kokosmel

(Har i det siste eksperimentert med noen spiseskjeer tagatesse. Mmmm...)

- Smelt smøret i en kjele på medium varme og tilsett kakao - bland godt! Ta av platen og avkjøl.
- I en annen bolle pisker du stive eggehviter med bakepulver, og sett bollen til side.
- I den siste bollen blander du kokosmelk, egg, 4 eggeplommer, sukker, salt og vanilje.
- Bland sakte inn kakaomiksen.
- Ha i kokosmel og mix til det er veldig glatt (tykkelsen her vil avhenge av melet).
- Bland i eggehvitene.
- Hell i røren i en rund form på ca 23 cm og stek på 180 grader i 30-35 minutter (eller til det ikke er deig på pinnen).
- Etter at det har stått kaldt har du på glasur:

Glasur
30 ml/g (1/8 cup) kokosmelk
100 g kremost
60 ml (1/4 cup) splenda (byttet ut med tagatesse sist gang. Anbefales. Men smak til)
60 g (1/4 cup) kokosolje eller smør
110 ml (1/2 cup) kokos

Bilder og oppskrift fra bloggen min. Her er oppskriften for to kaker, slik at du får brukt hele boksen med kokosmelk.

OPPDATERING 1: Åja... jeg tror forresten hele kaka inneholder 20 karber, uten at jeg har tatt høyde for hvilken søtning man velger å bruke.

OPPDATERING 2:

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg

Sist redigert av Ziltoidia : 05-03-13 kl 10:44.
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat