|
Den beste sjokoladekaken jeg vet om
Først og fremst må jeg si at det ikke var jeg som fant opp denne oppskriften, men jeg følte rett og slett for å skape litt blest om denne kaken. Jeg har nok lagd den minst fire ganger, og har fått god hjelp til å spise den opp hver gang, selv om jeg er den eneste lavkarberen i familien. Selv de største søtmumsene som avskyr all søtning som ikke er sukker synes den er kjempegod.
Det jeg har gjort med denne oppskriften, er å skrive den om til å gjelde en kake og ikke to. Så... her kommer den:

80 ml/g (1/3 cup) smør/kokosolje
110 ml (60g) (1/2 cup) kakaopulver
4 eggehviter
1/8 ts (1/2 ml) bakepulver (originalt cream of tartar)
1 egg
4 eggeplommer
125 ml/g (1/2 cup) kokosmelk
110 ml (110g) (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
110 ml (60-65g) (1/2 cup) kokosmel
(Har i det siste eksperimentert med noen spiseskjeer tagatesse. Mmmm...)
- Smelt smøret i en kjele på medium varme og tilsett kakao - bland godt! Ta av platen og avkjøl.
- I en annen bolle pisker du stive eggehviter med bakepulver, og sett bollen til side.
- I den siste bollen blander du kokosmelk, egg, 4 eggeplommer, sukker, salt og vanilje.
- Bland sakte inn kakaomiksen.
- Ha i kokosmel og mix til det er veldig glatt (tykkelsen her vil avhenge av melet).
- Bland i eggehvitene.
- Hell i røren i en rund form på ca 23 cm og stek på 180 grader i 30-35 minutter (eller til det ikke er deig på pinnen).
- Etter at det har stått kaldt har du på glasur:
Glasur
30 ml/g (1/8 cup) kokosmelk
100 g kremost
60 ml (1/4 cup) splenda (byttet ut med tagatesse sist gang. Anbefales. Men smak til)
60 g (1/4 cup) kokosolje eller smør
110 ml (1/2 cup) kokos

Bilder og oppskrift fra bloggen min. Her er oppskriften for to kaker, slik at du får brukt hele boksen med kokosmelk.
OPPDATERING 1: Åja... jeg tror forresten hele kaka inneholder 20 karber, uten at jeg har tatt høyde for hvilken søtning man velger å bruke.
OPPDATERING 2:

Sist redigert av Ziltoidia : 05-03-13 kl 10:44.
|