Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-06, 16:26   #7
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemann kuren

Dette synes jeg er en spennende debatt - altså den om hvor mye vitaminer og mineraler vi egentlig får fra grønnsaker kontra animalsk føde.

Jeg leser jo boken bedre uten brød, for tiden - og der stod det at det kun er en vitamin (husker ikke hvilken), som KUN finnes i grønnsaker. Spennende.

Men som Lise også snakker om, spiser man jo ikke grønnsaker etc. kun på grunn av vitaminene og mineralene - men også syrebalanse, fordøyelse, etc.

Torkil sier at Skaldeman mener at man IKKE skal spise grønnsaker i det hele tatt. Jeg vet ikke om det det er rett, men som Ziggy sier i innlegget over, er det jo en viss prosentandel som skal komme fra karber - er det da ment grønnsaker, eller korn etc?

Personlig - så ville jeg aldri valgt et kosthold HELT blottet fra grønnsaker.

Og hva med bær, etc? Blåbær f.eks inneholder jo en haug av antioksidanter. (Om de finnes i kjøtt, aner jeg ikke.)
Det samme med hvitløk.. Ingefær.. Ja, i det hele tatt.

Men som sagt, hva vet jeg. Blir spennende å se på forskningen rundt dette, og hva vi her på lavkarbo mener om kostholdet vårt om ti år. (Da mener jeg altså grønnsaks-inntak.) Jeg tror vi tenker som mange av oss gjør pr. i dag - at et kosthold blottet for grønnsaker etc., ikke er optimalt (iallfall store deler av livet.)