|
Sv: Skaldemann kuren
Dette synes jeg er en spennende debatt - altså den om hvor mye vitaminer og mineraler vi egentlig får fra grønnsaker kontra animalsk føde.
Jeg leser jo boken bedre uten brød, for tiden - og der stod det at det kun er en vitamin (husker ikke hvilken), som KUN finnes i grønnsaker. Spennende.
Men som Lise også snakker om, spiser man jo ikke grønnsaker etc. kun på grunn av vitaminene og mineralene - men også syrebalanse, fordøyelse, etc.
Torkil sier at Skaldeman mener at man IKKE skal spise grønnsaker i det hele tatt. Jeg vet ikke om det det er rett, men som Ziggy sier i innlegget over, er det jo en viss prosentandel som skal komme fra karber - er det da ment grønnsaker, eller korn etc?
Personlig - så ville jeg aldri valgt et kosthold HELT blottet fra grønnsaker.
Og hva med bær, etc? Blåbær f.eks inneholder jo en haug av antioksidanter. (Om de finnes i kjøtt, aner jeg ikke.)
Det samme med hvitløk.. Ingefær.. Ja, i det hele tatt.
Men som sagt, hva vet jeg. Blir spennende å se på forskningen rundt dette, og hva vi her på lavkarbo mener om kostholdet vårt om ti år. (Da mener jeg altså grønnsaks-inntak.) Jeg tror vi tenker som mange av oss gjør pr. i dag - at et kosthold blottet for grønnsaker etc., ikke er optimalt (iallfall store deler av livet.)