Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-06, 15:45   #6
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemann kuren

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
De økte kolesterolverdier og forskyvning mot mer LdL-kolesterol ( det farlige) og mindre av HdL kolesterol (det gode kolesterol) var markant etter 5-6 uker . Men dette var bare de som IKKE spiste grønnsaker. Alle de andre hadde litt eller betydelig bedre verdier.
Jeg er selvfølgelig enig i dine betraktninger omkring vitaminer og mineraler. Og altså uenig med Skallemann. I neste opptrykk av "Slank med ketolysekuren" er viktigheten av vitaminer og mineraler ofret ennå flere sider. Jeg tror det er kjempeviktig.

Er det noen som har lest skallemanns bok og som vet mer ?
(denne diskusjon bygger jo på dagens intervju på P4)

Vennlig Hilsen
Torkil

Det har jeg... og vil du vite mere om denne kostholdsfilosofien, kan du bare kikke på kostholdsfilosofien kalt Optimal Ernæring, OE, som du finner her inne... jeg startet denne tråden for en tid siden...

Skaldemans kosthold er bortimot identisk med Jan Kwasniewskis Optimal Diet, som også Dag Viljen Polyzensky anbefaler. Videre så ligger Sten Stures anbefalinger vedrørende sammensetningen av fett, proteiner og karbohydrater innenfor grensene som i en årrekke nå har vært anbefalt i Mat & Helse.

Leser du boka, Torkil, eller OE-linken, så vil du nok oppdage at Skaldemans diett ikke er ulik din egen kostholdsfilosofi, dvs selve KUREN, som du bruker å kalle den.

- Når det gjelder Skaldemans anbefalinger, så anbefaler han følgende fordeling når man sammenligner energiprosenten i næringsstoffene...

For å holde vekta stabil, anbefaler han en kostsammensetning som følger:

Protein:30%
Fett: 60%
Karber: 10%

- Når man ønsker en rolig og kontrollert vektnedgang:

Protein: 25%
Fett: 70%
Karber: 5%

- Når man ønsker en raskere vektnedgang, anbefaler han en kostsammensetning som påminner mye om innuittenes opprinnelige kostsammensetning:

Protein: 20%
Fett: 75%
Karber: 5%

Hvordan energifordelingen var mellom næringsstoffene på Ketolysekuren husker jeg ikke, men med 15 gr karbo, ja så tror jeg faktisk du nesten ligger under Skaldemans anbefalinger om inntak av karber, stemmer ikke det, Torkil?

Og når det gjelder det der med vitaminer, som du nevner... så har jeg et par spørsmål som du kanskje kan svare på for meg...

Hva er det som er galt med vitamin- og mineralsammensetningen i lever og annen animalsk innmat?

Når du åpenlyst mener at de beste kildene til vitam,iner og mineraler er grønnskaer, hvilke målinger er det du da viser til? Er disse målingene av vitamin- og mineralinnhold gjort på grønnsaker kjøpt her i Norge, som er "modnet" på samme måte som våre, dvs på mørke kjølelagre, og når ble disse analysene gjort, om sommeren eller vinteren???

Ei heller stoler jeg på multimillionindustrien som masseproduserer såkalte multivitaminer... for faktum er det at de ikke er pålagt å teste innhold i henhold til norsk lovgiving, så vi har ingen som helst garanti for at de inneholder det de oppgis å inneholde.

Når det gjelder frukt, ja så gidder jeg ikke en gang å kommentere det... på samme måte som TheMonk... dessuten så tror jeg vi alle tre er helt enige der...

Sist redigert av Ziggy : 12-01-06 kl 16:28.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat