Sitat:
Jeg må som regel dra han ut av senga 45min før skolen begynner. Han er sur og grinete i minst 20minutter, orker ikke frokost. Så det første måltidet blir på skolen kl.11.00. Da er det 2 brødskiver med ett eller annet pålegg og en liten kartong melk. Han kommer hjem fra skolen, og er veldig sulten. Da blir det innimellom Honningkorn eller Cornflakes, men som regel brødskiver!! Han er helt i 100 resten av dagen og har nesten ikke tid til å sitte rolig ved middagsbordet! Han "hopper og rister" hele dagen, klarer ikke å se på oss når vi snakker til han, herjer noe fryktelig med søskene sine
Den tungheten om morgenen og rastløsheten og manglende konsentrasjonsevnen utover dagen kjenner jeg igjen fra meg selv også når jeg spiser feil...
Når det gjelder poden, så blir han slik du beskriver barna dine etter 1-2 døgn på besøk hos besteforeldrene der de forer han med langebrød med syltetøy til frokost, så litt banan, masse juice hele tiden, saft til middag der poteten og sausen er det selvsagte hovedbestandelen, så kaffimat (bolle,kake,kringle,lefse med sukker osv) for å avslutte dagen med å prøve å få i han noen skiver med syltetøy (som han sooftest ikke er sulten nok til å få i seg, og heller ikke klarer å sitte i ro....) Vi har klart å legge en demper på kostholdet hans når vi er på beøk hos besteforeldrene, og det går litt bedre, men vi gir oss ikke før vi er tilfredse! 
Når vi kommer hjem går det gjerne noen dager før han er i rute igjen og da tilbyr vi kun riktig mat til han spiser igjen... Det er selvsagt ikke lett, men vi vet han blir bedre og at det er til hans beste... og at det er enda verre om vi ikke gjør det..
Det er nok lettere å gjøre noe med en på tre enn på 7... men alt er mulig! Kansje du kan la ham velge maten selv... Sånn at du gir ham en 2-3 valgmuligheter av det du vil han skal spise (det gjør vi, og han protesterer litt når vi kommer hjem fra besøk, men han godtar det til slutt og han synes det er stas å få bestemme selv... )
SÅ svaret mitt er at jeg tror kosthold har utrolig mye å si for hvordan både barn og voksne har det og oppfører seg. Jeg har sett og opplevd det både på meg selv, min bedre halvdel og poden... (Hva skal en gjøre med all den energien en putter på tanken sin da liksom? - sånn bortsett fra å løpe 20 ganger rundt bordet mens en hviner så høyt en kan og hvertfall ikke klarer å stå i ro om noen snakker til en... )