|
Sv: Ok med LITT sukkerholdig saus?
Opprinnelig lagt inn av Elewyn, her.
Det kan sikkert virke litt forvirrende at hvis man spiser mer karbohydrater kan man unne seg mer karbohydrater innimellom, men hvis man spiser veldig lite så kan man ødelegge mye med en bitteliten utskeielse. Det er mange her som kan veldig mye mer om dette enn meg, men veldig enkelt forklart så er dette grunnen:
De "strengeste" formene for lavkarbo, som f.eks ketolysekuren, anbefaler gjerne 15-20g Kh daglig. Disse er oftest brukt som slankekurer for folk som ønsker å gå ned fort, og har mange kilo de vil kvitte seg med. Kurene baserer seg på at man spiser så lite karbohydrater at kroppen går over til ketoseforbrenning, dvs. kroppen får ikke nok karbohydrater den kan bruke som brennstoff og brenner derfor fett isteden. Hvis man skeier ut litt en gang i blant, så risikerer man at kroppen går ut av ketose, og det kan ta tid før man kommer tilbake dit igjen. Mange opplever også at det er vanskeligere å komme tilbake i ketose for hver gang man har kommet ut av det.
Dersom målet med kostholdet ikke er å oppnå ketose, så kan man gjerne legge seg på et høyere karbonivå. Mange har fin vektnedgang på den måten også. Et kosthold som ikke baserer seg på ketose er litt mer tilgivende i forhold til utskeielser.
Tusen takk for gode innlegg, dere! Og forslag til hvordan jeg kan erstatte den elskede juicen min 
Elewyn: takk for fin beskrivelse, tror at jeg forstod det lettere nå! Tror ikke jeg er rette person til å basere meg på ketose. Da bør man vel ha jernvilje - jeg beundrer alle dere her inne som har det!
Dersom man er lavkarber (ikke nødvendigvis LCHF eller ketose) og flink til å følge programmet, MEN så tar en bursdagshelg der man spiser f eks både burger med pommes frites, Oreokake, ostekake, tar en øl osv. HVA skjer da? Hvor mye av opplegget har man ødelagt? Får kroppen sjokk?
Selv hadde jeg en slik helg (men jeg spiste ikke alt det som står ovenfor, altså) da jeg var med på utepils og 30-årslag.. Er litt sint på meg selv - med den utepilsen kunne jeg jo ha tatt meg et glass hvitvin med vann istedet! Og ligget unna det kakestykket på festen... Argh.
jeg må være verdens dårligste lavkarber...
Jeg tenker at dersom jeg har jernvilje bare EN uke eller to, slik at jeg faktisk ser resultater ved å gå ned en kilo eller to, så blir det lettere å få motivasjon til å beholde viljen...?
Slet dere også med dette i begynnelsen? Tips?
Tror jeg er sukkeravhengig. jeg var flink til å holde meg strikt til opplegget fra mandag til torsdag sist uke. Fredag var jeg så sukker-sugen at jeg ikke klarte å holde meg, jeg løp til butikken for å kjøpe både Atkinsbar, sukkerfri sjokolade og mørk sjokolade. Selv om alle disse er "lov", ble dert jo litt for mye av det gode...
|