|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Akkurat det med forsørgerplikten er ikke noe som hverken bolig- eller sosialkontoret tar hensyn til, er man registrert på samme bolig, så kan støtten reduseres, eller i verste fall frafalle.
Jeg måtte grine meg til å bli vurdert som eneboer av sos., da jeg bodde sammen med ei venninne som jeg ikke delte andre utgifter med enn strøm og husleie, mens boligkontoret ikke kunne gi meg støtte. Sånn blir man bokstavelig talt fattig av. Jeg fikk høre at man rett og slett ikke har med i beregninga at noen kan bo sammen uten å dele økonomi! Der får man for å prøve å spare penger ved å dele kåk. Jeg fikk også beskjed om å ta ut feriepenger prematurt. Hadde jeg hatt bil, eller eid en bolig større enn mitt behov hadde jeg måttet selge det før jeg kunne få støtte, for ikke å snakke om tilbakevirkende kraft, hva du burde ha hatt i forhold til hva du hadde før.
Jaja. Det som er dumt for en i ditt tilfelle er at det eneste du kanskje har rett på i tillegg er en type stønad som skal være både midlertidig og siste utvei. Likevel kjenner jeg folk som har gått på sossen i flere år fordi de ikke har ressurser til å få den hjelpen de egentlig skal ha når systemet blir for arbeidsomt eller tungrodd for dem ... Du er jo heldig ift. samboer! Jeg for mitt vedkommende føler jeg har hatt enorm flaks som klarte å få systemet på min side etter mange års kamp, noe jeg egentlig ikke hadde store forutsetninger for å få til, hadde det ikke vært for venner og familie.
Lykke til! Håper du kommer deg i en bedre situasjon snart!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|