Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-12, 14:33   #15807
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har android og leta litt i går, men man må kanskje søke på annet enn "avspenningsteknikker"?

Aner ikke hva denne heter - vet det finnes massevis av innspilte lydveiledninger for den, jeg lærte den av psykomotorisk fysioterapeut og bruker den når jeg husker det. Finn behagelig stilling, enten det er liggende (gjerne med pute under knærne) eller sittende. Lukk gjerne øynene. Bruk noen minutter på å kjenne på pusten og kroppens kontakt med underlaget. Konsentrer deg om en del av kroppen om gangen; start med føttene. Spenn dem (tærne opp mot deg), sånn at du kjenner du bruker musklene, hold spenningen ca 20 sekunder (eller kortere om det gjør ovndt), og slapp av igjen. Kjenn på forskjellen. La gå et halvt til ett minutt før du går videre til neste; gjør det samme oppover i kroppen: Knær, sete/lår, rygg, skuldre, hender, albuer/armer, nakke, ansikt. (Første runde: knip ansiktet helt sammen, andre runde: åpne munn og "alt" på vidt gap) Fall i ro og kjenn på kroppens kontakt med underlaget igjen. Gi det noen minutter før du begynner å røre litt på tærne og hendene og åpner øynene.

Dette kan hjelpe litt, skjønt sikkert lettest med en behagelig stemmeveileder. Det pleier å hjelpe meg å få avspent kroppen litt, skjønt samtidig gjør det meg oppmerksom på de kroppsdelene jeg ikke greier å avspenne.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett