|
Sv: PCOS skravletråd
Opprinnelig lagt inn av Klara, her.
Velkommen hit 
Det er ikke noen hyggelig beskjed å få, at man har PCOS, men det er bedre å vite hvorfor kroppen er på tur 
Har legen sagt noe om det er type 1 eller type 2 du har? Har du fått utredet insulinresistens?
Jeg fikk min diagnose i forbindelse med ufrivillig barnløshet, og har naturlig nok ikke prøvd p-piller. Vet det er noen få kilder som peker på p-pillebruk som en mulig årsak til hormonforstyrrelsen, men de fleste mener vel at p-pillene bare holder igjen hormonubalansen, og at mange derfor opplever plutselige symptomer etter p-pilleslutt.
Så vidt jeg vet har ikke lavkarbo gjort hormonbildet mitt bedre. Jeg har PCOS type 2. Jeg har heller ikke hatt problemer med overvekt, selv om jeg de siste årene la på meg litt rundt livet. Men det som har blitt bedre er energinivået og fravær av blodsukkerfall som jeg slet med det siste året før lavkarbo, i tillegg til kviser som har blitt borte. Depresjon ser ut til å følge PCOS. For meg har det også hengt sammen med den ufrivillige barnløsheten, så vanskelig for meg å uttale meg om noen bedring der.
Ikke så mye hjelp, desverre 
Lykke til!
Hei Klara,
Takk for velkomsten
Nei, Legen har ikke sagt noe om hvilken type jeg har, ei heller tatt noen insulintest. Slik jeg har forstått det så er det i hovedsak insulinresistensen som skiller de to fra hverandre? Skal spørre om det når jeg er til kontroll. Men er det noe poeng å måle insulinnivået når jeg går på lavkarbo? Kan jeg f.eks, bare spise masse karbohydrat kvelden før jeg skal ta prøven for å få riktig bilde av hvordan kroppen hondterer insulinet?
Mener å ha lest et sted at et forhøyet insulinnivå forårsaker lavere verdier av SGBH som igjen fører til økt utskillelse av fritt testosteron og lavere østradiol... så da skulle man tro at det kunne være mulig å reversere dette ved å gjøre noe med insulinet... men dette er bare synsing... Uansett, dersom man ikke er insulinresistent så er det kanskje ikke så mye å gjøre...
Har du prøvd ut forskjellige kostholdsfilosofier? Og i tilfelle hvilke har du syntes at har fungert best for deg?
Synd å høre om barnløsheten, skjønner at det kan bidra til depresjon. Håper at lykken vil smile til deg og at du får alle de barna du ønsker deg 
|