Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-12, 08:19   #402
Klara
Seniormedlem

Klara sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av MB81, her.

Hei, jeg har nettopp fått diagnosen PCOS og fant tilfeldigvis dette forumet mens jeg drev å googlet rundt.

Har gått å følt at det har vært noe galt med kroppen en stund, mistet mensen og la på meg ca 10 kg etter at jeg sluttet med p-piller og det samtidig som jeg trente til halv maraton, sprang ei mil 4 ganger i uka + holdt streng kontroll på kaloriene. Jeg har vært så frustrert og til tider deprimert over manglende vektnedgang og følelsen av at alt jeg gjør er håpløst. Det er derfor en lettelse å nå endelig ha fått en diagnose, et svar på hva som er galt. Selv om jeg ikke er glad for å ha PCOS så er jeg glad fordi jeg ser hva dere andre skriver og jeg øyner et håp. Jeg har nå større tro en noen gang på at jeg skal klare å ta av de kiloene som plutselig dumpet på meg... Jeg skjønner at jeg også kanskje er en av de mer heldige med denne sykdommen, jeg har kanskje bare 5-10 kg for mye og har sluppet unna kviser og hårvekst(så langt) bank i bordet. Men den følelsen jeg har i kroppen, hele tiden smådeprimert , ukonsentrert tiltaksløs... det er det verste. Er det noen av dere andre som merker noe til det?

Om 2 uker skal jeg til Gyn igjen for kontroll. Da vet jeg at han kommer til å tilby meg resept på p-piller. Jeg har ikke planer om å bli gravid med det første, men like vel så ønsker jeg ikke å starte på kunstige hormoner... Føler på en måte at det kan være dem som har forårsaket tilstanden i utgangspunktet, uten at jeg kan være helt sikker på det selvsagt...

Vet at jeg med et lavkarbo kosthold kan styre insulinet, men hva med østrogennivåene mine som er alt for lave og de andre kjønnshormonene som er i ubalanse, vil disse også normalisere seg på et lavkarbo kosthold? Noen som har erfaring med dette? Er det noen som har begynt på p-piller her og som kan dele sine opplevelser med det? Hva gjorde det med symptomer som overvekt, depresjon og konsentrasjon f.eks?

Velkommen hit

Det er ikke noen hyggelig beskjed å få, at man har PCOS, men det er bedre å vite hvorfor kroppen er på tur

Har legen sagt noe om det er type 1 eller type 2 du har? Har du fått utredet insulinresistens?

Jeg fikk min diagnose i forbindelse med ufrivillig barnløshet, og har naturlig nok ikke prøvd p-piller. Vet det er noen få kilder som peker på p-pillebruk som en mulig årsak til hormonforstyrrelsen, men de fleste mener vel at p-pillene bare holder igjen hormonubalansen, og at mange derfor opplever plutselige symptomer etter p-pilleslutt.

Så vidt jeg vet har ikke lavkarbo gjort hormonbildet mitt bedre. Jeg har PCOS type 2. Jeg har heller ikke hatt problemer med overvekt, selv om jeg de siste årene la på meg litt rundt livet. Men det som har blitt bedre er energinivået og fravær av blodsukkerfall som jeg slet med det siste året før lavkarbo, i tillegg til kviser som har blitt borte. Depresjon ser ut til å følge PCOS. For meg har det også hengt sammen med den ufrivillige barnløsheten, så vanskelig for meg å uttale meg om noen bedring der.

Ikke så mye hjelp, desverre

Lykke til!