|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Det er masse forskjellige vitaminer og mineraler som bidrar til neglestyrken... men det er nok magnesium som det er vanligst å oppleve lite av på lavkarbo? Tar du tilskudd?
Når jeg husker det tar jeg tilskudd av magnesium, d-vitamin, jod (spiser ikke fisk) og så kjøpte jeg nylig l-carnitine siden jeg leste at det kunne hjelpe på fettforbrenningen for noen og jeg har stått stille i to år nå.
Men altså, neglene er ganske sterke, men bare tynne og bøyelige. De brekker ikke lett og ikke fliser de seg opp heller. Og de fleste neglene er fortsatt tykke og harde. På høyrehånda er det bare lillefingeren som er myk. På venstrehånda er det pekefinger og langfinger.
Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.
negler som krøller/bøyer seg er tegn på diabetes med høyt blodsukker leste jeg en plass.. men du som lever lavkarbo burde jo ikke ha det.. (jeg merker det forøvrig godt at neglene mine "går i vinkel" når jeg ikke er flink...)
Tror nok ikke jeg har diabetes altså. Det varierer hvor flink jeg er til å spise som jeg skal, og i det siste har det blitt så som så siden jeg verken går ned eller opp så lenge jeg holder meg til lavkarbo mesteparten av tiden. I perioder der jeg har vært superflink har jeg heller ikke gått ned noe.
Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.
mine bøyer seg innover for det meste. men jeg ligger lavt på jern, har jeg gjort siden jeg var lita egentlig. men jeg har som regel kommet innenfor normalen på både jern og folat på lavkarbo
Hm, jernmangel kan jo hende. Moren min måtte nemlig ta jernsprøyter hos legen en gang i måneden fordi hun blødde mye under mensen. Det endte med at hun fjernet hele livmora eller noe sånt. Hun hadde fem barn og var ca 45 år gammel så hun hadde ikke tenkt å få flere barn. Jeg blør også ganske mye... Jeg mener på at jeg leste at normal blødning er to menskopper i løpet av perioden, men på de to dagene jeg blør kraftig fyller jeg opp 6-7 stk. Menskoppen er full etter ca 6 timer.
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Skje-fasong på negnene (negler som vipper oppover på tuppen når de blir lange) er ofte et tegn på jernmangel...
De vipper seg ikke oppover. De bøyer seg mot siden. Tok noen bilder av det. Det første bildet er tatt nesten rett ovenfra og da ser neglen ca normal ut. Det andre bildet er tatt i vinkel og da ser man godt at den har vridd seg. Jeg er ikke så flink til å ta vare på dem. De bare vokser og så reparerer jeg dem når de brekker... Jeg ser at noen av dem burde klippes og slipes litt for å gjøre dem litt finere.