|
Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.
Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at man kan få eggløsning av å gå på metformin. Og jeg har også hørt at mange kvinner får regelmessig mens når de går på metformin, men med en gang de slutter å gå på metformin vil problemene vende tilbake.
Det jeg vil frem til er kanskje du er en av de heldige som blir gravide på egenhånd og ikke trenger assiert befruktning om det ikke ligger noe annet bakgrunn at dere må ha det. (ikke at det er noe galt å trenge assiert beefruktning for å bli foreldre, men jeg har forstått at det er en lang prosess både fysisk og psykisk hos kvinner....)
Men veldig bra at du har fått regelmessig menstrasjon.
Ellers er jeg enig med Klara jeg syns også du skal be fastlegen om å ta en glukosebelastning, samtidig en blodprøve og c-peptid.
Takk for svar Cho
Og nå stiller jeg sikkert et dumt spørsmål, men hva er c-peptid? :-)
Jeg hadde IKKE eggløsning før, det vet jeg med sikkerhet. De gangene jeg fikk mensen før spotta jeg ALLTID fra en uke før mensen skulle komme. Slo aldri feil, var bare kluss. Men det skjedde umiddelbart etter at jeg startet med metformin i tillegg til lavkarbo at syklusen ble noenlunde stabil på 35 dager. I tillegg får jeg positive eggløsningstester når jeg tester etter det, og de gangene jeg har testet etter eggløsning kommer mensen akkurat 14 dager etterpå, og det UTEN spotting! :-) Har nå mensen i 4-5 dager, har aldri opplevd den "luksusen" før, i en naturlig syklus
I tillegg så får jeg jo eggløsning-slim, og andre symptomer på eggløsning når jeg har det. Så jeg er ganske sikker på at jeg har det.. Men det som er litt kjipt er at eggløsning av og til er MEGET smertefull! Det kan være så vondt at jeg bare må ligge rett ut til det gir segdet værste... Klarer ikke å tenke eller bevege meg de gangene det er skikkelig ille..
Venter på mensen i disse dager, trodde den skulle komme fredag jeg... Men jeg er usikker, siden jeg selfølgelig ikke testa etter eggløsning denne mnd.. Men har en mistanke til at jeg ikke skal ha mensen før idag eller imorgen, så jeg venter enda spent. Er allefall ikke gravid,for jeg har testa
Kunne ønske at vi kunne fått bekrefta at mannen min er godkjent, og at jeg har for eks åpne eggledere og at alt annet er ok med meg, at det "bare" er PCOS`en som er hinderet. Skal bestilles time hos en ny gyn til etter sommeren, som jeg håper vil ta oss mere seriøst
Hadde egentlig passa veldig fint for oss å iallefall blitt gravide til nyttår eller like over nyttår. men uansett når det skjer blir vi glade... Hele familien er så spente også, de vil jo så gjerne at vi skal klare dette snart. Men etter snart 5 år uten prevansjon er det liksom litt blandende følelser ute og går. Men kan vel bare trekke vekk alle de årene, siden det ikke var "vits" å prøve da....Først nå det siste halve året at det har vært vits, så får heller se fremover. Lavkarbo har iallefall gjort utrolig mye for meg, både vektmessig og helsemessig!
|