Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-12, 08:06   #15534
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

å? hvor står det om det? vet du noe? ble veldig nysgjerrig her nå. Men det gjelder vel da også ost vel?

Vel, mye av melka kommer faktisk fra drektige kyr. Er du ute etter detaljkunnskap kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, men det er sikkert andre på forumet som vet mer om dette enn jeg - ellers finnes det sikkert mye på google hvis man leser med litt skeptiske briller ... Poenget mitt er egentlig at melk i likhet med soya heller ikke er noen "uskyldig" matvare slik vi er vant til å se på det. Det er mat som påvirker kroppen i stor grad.

Sitat:

Ja, spørsmålet er om tilskudd av planteøstrogen gir for mye eller for lite østrogen. planteøstrogenene virker ikke på samme måte som vanlig østrogen og hemmer østrogenopptaket, så en skulle tro at du manglet østrogen og ikke progesteron. Det er dette som er vanskelig å skjønne.

Hm, er redd jeg bare bidro til forvirring . Jeg har ikke hørt at planteøstrogen hemmer østrogenopptaket, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Det stemmer ikke med min erfaring i alle fall, jfr at soya hjelper mot mensplager (har ikke prøvd det lenge eller systematisk altså). Men det er jo nettopp fordi rett før mensen er det mangel på BEGGE hormonene, jeg tar da som sagt progesteron også. Det er ingen tvil om at det er progesteron jeg har for lite av og det er vel det som er mest vanlig. Leste du på linken til Lillemy?

Jeg vil i alle fall si meg enig med Lillemy, Supera og andre i at overdreven bruk av soya ikke er bra, og at når man mister mensen er det et faresignal, uansett hva det kommer av ...

Sist redigert av Huldr : 06-07-12 kl 08:36.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt