|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg brukte soyamelk daglig en lang periode og fikk etterhvert en forbedret syklus og opplevde ingen av de problemene som mange beskriver. Det gikk lang tid kanskje så mye som halvannet år før jeg begynte å få skikkelige problemer og fikk da nesten symptomer på overgangsalder (m.m.). Jeg hadde rett og slett en ubalanse i østrogen/progesteron balansen og det ble skikkelig ubehagelig. Nå har jeg kuttet absolutt alle produkter som har soya av den grunn at det er ikke mat for oss mennesker siden vi ikke får det i sin reneste form og det meste av soyaen genmanipulert og dårlig kvalitet. Japanerene kaller soya for "anti-mat" (omtrent som en lavkarber ser på korn) og nyter det av den grunn i ytterst begrensede mengder. Du ser kanskje på det som en fordel å ikke ha mensen, men den er lik det eller ei en viktig del av vår syklus og balanse og det er noe vi skal ha så lenge vi er sunne og friske. Og hva vet vi egentlig om hva langvarig bruk av soya kan medføre? Søk på nettet gir mange advarsler mot soya i forhold til div. helseplager, fertilitet, graviditet m.m. Det er nok ikke bare tull....
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Men er det bra for kroppen å være ute av balanse? Joda, det hadde vært greit å slippe mensen, men jeg vil heller ha hormonene i balanse. Så da tar jeg til takke med mensen.
Men hva bruker du soyamelken til? Jeg lager av og til eggemelk og lager kakao av dette. Men hvis du bruker soyamelk til tørstedrikk, så kan du jo prøve å lage mandelmelk for eksempel?
Jeg brukte soyamelk til frokostblanding og kaffe/latte og syntes det var det eneste som duger. Nå bruker jeg kun kokosnøttmelk (bruker den magre for jeg synes den feite blir for voldsom) og noe mandelmelk/mandelfløte. Gidder ikke å lage selv så jeg kjøper på helsekosten Eggemelk klarer jeg ikke, men det var ikke noe problem å erstatte soya da jeg gikk inn for det...
|