|
Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?
Liten oppdatering.
Jeg rakk tørke wokblanding( den rema har, norek ), gikk helt fint. La i bløtt og kokte opp, satte til sides, laget middagen til de andre 4 og kokte opp min mat. Ene dagen hadde jeg pølser( tyske frankfurtere uten stivelse, ikke tørket, de holdt seg frosne i 2 dager) i og litt buljongterning og en solid klump smør. En annen dag hadde jeg kjøttsaus som jeg hadde tørket.
Kjøttsaus: 4-500g kjøttdeig stekte med krydder og jeg tok juksevarianten og helte over 1 glass rema 1000 pastasaus fordi jeg ikke hadde tomatpurè som jeg trodde. Ellers sier oppskriften 1 gul løk+ 1/2tube tomatsaus. Stek ferdig som vanlig(obs UTEN fett) og kok bort så mye fukt som mulig, spre utover bakepapirkledd plate og sett ovnen på 60 grader varmluft. Etter 3-4 timer senket jeg til 50grader. Lot stå i ca 12 timer. Hadde en treslev i døra, slik at lufta fikk sirkulere og fukten ut.
Gikk fint å bløtlegg som grønnsakene, kokte opp med vann og satte til sides mens jeg laget mat til de andre. Smakte himmelsk der vi satt under en improvisert gapahuk mens det tordnet og lynet og bølgene slo mot øya vi satt på.
Ha med smør som fettkilde og evt en og annen liten boks med kokosmelk.
Nå skal jeg prøve å tørke kylling og svensk kassler og litt mere wokblanding. Utrolig lettvint med ferdige poser med mat som bare skal kokes. Like lettvint som toro. Noen buljongterninger ved siden av og smør/kokosmelk, så har man lettvinte og gode måltider.
|