|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.
Først av alt... tusen takk for så fin tilbakemelding! Jeg ser det nå at Shailene svarte meg... Jeg leste deg også, men fikk det tydeligvis ikke helt med meg. Kan være veldig distré av og til om jeg er veldig sliten... Jeg spurte kanskje på nytt fordi jeg ikke skjønner helt at en lege, dvs Mr Torkil, ketolyseksperten, selger dette om det ikke er bra. Jeg tenkte at når han selger det, så må det jo være bra for kroppen...
Det er nå engang sånn at med hensyn til mat er det INGEN fasit som gjelder for alle. Det som én tåler og kanskje til og med trives på er gift for en annen.
Så skulle vi kun spise det som virker bra for absolutt alle ville det bli lite mat å velge mellom. 
Videre - når man skal lage et opplegg sånn som Torkil har gjort er det mange variabler. For at det skal virke så må kosten være bedre enn utgangspunktet for de fleste av kundene... Har du et veldig rent kosthold perfekt tilpasset deg i utgangspunktet er det ikke sikkert at produktene hans vil klare å oppnå dette. (Men da har du sannsynligvis ikke behov for disse produktene heller...) Spiser du ferdigmat daglig og potetgull og brus foran TVen til kvelds så er utgangspunktet et helt annet... Da har man antakelig også mindre erfaring på kjøkkenet og kan trenge den støtten som halvfabrikata gir. (Og da bedre halvfabrikata i forhold til ketolyse enn "toromiksene" er... )
Og for det tredje - vi må ikke glemme at ketolyseproduktene også er produkter. DVS at om Torkil tapte på å selge disse så ville de neppe være tilgjengelige på markedet. Jeg hadde iallfall ikke vært så idealistisk. Innholdet er nok en avveining mellom den kvalitet man kan oppnå, til en pris som kundene vil akseptere (og egnethet i forhold til ketolyse) - som det er ellers i verden.
Jeg skal ikke legge ord i munnen på ham, men jeg regner med produktene er laget under slike begrensninger/avveininger.
Så dessverre - det finnes ingen lettvint vei, Marella. Du må selv lese, sette deg inn i virkningene generelt, eventuelt velge å prøve produktene selv og så beholde eller forkaste dem basert på hvordan de virker på deg...
For min egen del så velger jeg å holde meg godt unna soya. (Med det mener jeg at jeg unngår produkter med stort innhold av sådant, men jeg er ikke fanatisk og spiser en GF-pizzabunn med soya en sjelden gang om det faller seg sånn selv om det ikke kunne falle meg inn å kjøpe soyaprotein eller soyamelk for å tilsette i eget bakverk. Sånn som jeg ser det finnes det mange nok alternativer med egenskaper som jeg opplever som bedre for meg.) Grunnen til at jeg gjør dette valget for meg er østrogenvirkningen til soya. Jeg har fra før nedsatt stoffskifte og trenger definitivt ikke å tilføre mer østrogenliknende stoffer (som binder opp stoffskiftehormonene og på den måten virker stoffskiftesenkende).